Komisja Europejska zadecydowała, że platforma Booking.com dołączy do grona tak zwanych strażników dostępu. Oznacza to, że na serwis zostaną nałożone nowe, bardziej rygorystyczne wymogi przewidziane Aktem o rynkach cyfrowych (DMA). Jak wyjaśnia Bruksela, dodatkowe regulacje mają chronić rynek przed nieuczciwymi działaniami największych korporacji.
"To dobra wiadomość dla wczasowiczów, bo będą mieli większy wybór, a hotele będą miały więcej możliwości biznesowych" - skomentowała tę decyzję wiceprzewodnicząca KE odpowiedzialna za konkurencję Margrethe Vestager.
Booking.com będzie mieć pół roku na dostosowanie się do DMA. Celem tej unijnej regulacji jest uniemożliwienie dużym platformom internetowym nadużywania dominującej pozycji, np. kosztem prowadzących działalność za ich pośrednictwem przedsiębiorców (w przypadku Bookingu będą to hotele).
Chociaż platforma będzie mieć sześć miesięcy na wdrożenie zapisów DMA, to niektóre przepisy będą obowiązywać ze skutkiem natychmiastowym, np. obowiązek informowania Brukseli o planowanej koncentracji. Za łamanie DMA Komisja Europejska może nałożyć karę wynoszącą od 10 do 20 proc. całkowitego obrotu.
Booking.com siódmym "strażnikiem dostępu"
Zgodnie z DMA tzw. strażnikiem dostępu jest firma, która ma powyżej 7,5 mld euro rocznego obrotu w Unii, a liczba użytkowników przekracza 45 mln miesięcznie. Poza progami ilościowymi Bruksela bierze też pod uwagę kryteria jakościowe dotyczące m.in. znaczenia dla europejskiego biznesu.
Booking został siódmym strażnikiem dostępu. Pierwszych sześć Bruksela wskazała we wrześniu 2023 r. Zarządzający Google'em Alphabet, Amazon, Apple, ByteDance, Meta i Microsoft w marcu złożyły sprawozdanie z tego, jak dostosowały się do nowego prawa. Pod koniec kwietnia KE dodała do tej listy iPadOS, system operacyjny firmy Apple na tablety.
KE ogłosiła też w poniedziałek, że serwisy zajmujące się sprzedażą i obrotem reklam X Ads oraz TikTok Ads nie mogą zostać uznane za tzw. strażników dostępu. Chociaż oba te serwisy przekraczają progi ilościowe, to - jak oceniła KE - nie są one wystarczająco ważne.
We wrześniu 2023 r. KE nie zgodziła się na fuzję Booking.com z firmą technologiczną eTraveli.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock