Ceska Rafinerska i Mero zawarły na czas nieokreślony nowy kontrakt regulujący warunki transportu ropy naftowej na terenie Czech tamtejszymi rurociągami IKL oraz "Przyjaźń" - poinformował w poniedziałek Unipetrol, należący do grupy kapitałowej PKN Orlen.
Umowa między Ceska Rafinerska a Mero obowiązuje od 1 stycznia 2016 r. Obie spółki ustaliły, że do 31 marca 2016 r. będą kontynuowały negocjacje w sprawie nowych taryf dostaw surowca. Taryfy te miałyby wejść w życie jeszcze w 2016 roku.
Długie negocjacje
- Zawarta umowa, która bierze pod uwagę interes obu stron, jest ważnym krokiem w kierunku poprawy naszego bezpieczeństwa surowcowego i normalizacji wzajemnych stosunków między Ceska Rafinerska a Mero - podkreślił cytowany w komunikacie Unipetrolu prezes tej spółki Marek Świtajewski. Zaznaczył jednocześnie, że podpisany kontrakt jest wynikiem długich negocjacji, prowadzonych od 2010 r., których ostatecznym efektem będzie uzgodnienie taryf transportowych dla ropy naftowej dostarczanej rurociągami.
Bezpieczeństwo Czechów
W połowie grudnia 2015 r. Ceska Rafinerska oraz Transpetrol, zarządzający odcinkiem rurociągu naftowego "Przyjaźń" na Słowacji, uzgodniły warunki transportu tego surowca do 2020 r. Jak ocenił wówczas Unipetrol, zawarte porozumienie wzmacnia bezpieczeństwo dostaw ropy naftowej do Czech. PKN Orlen posiada 62,99 proc. udziałów w czeskim Unipetrolu od 2005 r. dalsze 23,7 proc. akcji ma tam obecnie J&T Group, a pozostali akcjonariusze mają 13,31 proc. akcji. Jak informował wcześniej płocki koncern, zgodnie z przyjętą strategią Unipetrolu do 2017 r., grupa czeskiej spółki planuje łączne inwestycje na poziomie 19 mld CZK, czyli ok. 2,86 mld zł.
Udziały Orlenu
Właścicielem Ceska Rafinerska, która posiada dwie rafinerie w Czechach, jedyne w tym kraju: w Litvinowie i w Kralupach, jest Unipetrol, w którym PKN Orlen ma 62,99 proc. udziałów. Obie czeskie rafinerie dysponują łączną zdolnością przerobu ropy naftowej na poziomie 8,7 mln ton rocznie. Mero zarządza czeskimi odcinkami rurociągu naftowego "Przyjaźń", którym przesyłana jest rosyjska ropa naftowa do rafinerii Litvinowie oraz rurociągu IKL, dostarczającego surowiec do rafinerii Kralupy - to część magistrali TAL-IKL, która prowadzi z Włoch do Niemiec, a następnie do Czech. Spółka jest jednocześnie podmiotem składującym strategiczne czeskie rezerwy ropy naftowej.
Autor: mb/gry / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Ceska Rafinerska