Jednoosobową działalność gospodarczą możemy zarejestrować na kilka sposobów, ale zrobienie tego przez internet jest zdecydowanie najszybszym z nich. Wyjaśniamy, jak krok po kroku założyć firmę przez internet oraz jak zarejestrować działalność gospodarczą?
Aby założyć firmę i zarejestrować działalność przez internet potrzebny będzie Profil Zaufany lub podpis kwalifikowany. Do złożenia wniosku możemy również wyznaczyć pełnomocnika. Rejestracja jest bezpłatna.
Przed rejestracją działalności należy upewnić się, że podjęliśmy już wszystkie ważne decyzje czyli m.in. wiemy, od kiedy chcemy zacząć prowadzić działalność, wybraliśmy nazwę firmy i wiemy, jakie kody PKD są związane z działalnością, którą będzie prowadziła nasza firma. Ważny jest również wybór formy opodatkowania.
Jak założyć firmę przez internet - ważny wniosek
Aby zarejestrować działalność przez internet musimy wypełnić i złożyć wniosek na stronie Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Aby wysłać i podpisać wniosek CEIDG-1 przez internet potrzebujemy oprócz bezpłatnego Profilu Zaufanego lub podpisu kwalifikowanego, konta na stronie CEIDG oraz adresu e-mail.
We wniosku CEIDG-1 musimy podać następujące dane:
- imię, nazwisko, PESEL,
- adres zamieszkania oraz adresy związane z zakładaną działalnością,
- nazwę firmy,
- kody PKD związane z zakładaną działalnością,
- liczbę zatrudnianych pracowników,
- dane dotyczące ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego,
- formę opłacania podatku dochodowego od osób fizycznych,
- adres przechowywania dokumentacji rachunkowej wnioskodawcy,
- informacje o rachunkach bankowych,
- informację o ewentualnym pełnomocnictwie
Rejestracja działalności gospodarczej krok po kroku
Po założeniu Profilu Zaufanego lub kupnie podpisu kwalifikowanego logujemy się na stronie CEIDG. Jeśli nie mamy jeszcze konta w systemie CEIDG, w każdej chwili możemy się zarejestrować (na stronie głównej wybieramy "Zaloguj", a następnie "Załóż nowe konto").
Po zalogowaniu na konto, wybieramy "Załóż działalność gospodarczą". Na stronie "Załóż działalność gospodarczą" zobaczymy (zaznaczone już) pola dotyczące sposobu przygotowania wniosku:
- Wstępne przygotowanie danych - Nowy wniosek,
- Sposób przygotowania wniosku - Przygotuj wniosek wypełniając formularz (możliwość dołączenia dodatkowych zgłoszeń do ZUS),
- Dodatkowe opcje - brak,
Przepisujemy kod z obrazka i wybieramy "Dalej".
Następnie wypełniamy wniosek CEIDG-1. Przy trudniejszych polach znajdziemy podpowiedzi, co w nie wpisać. Pominięte lub źle wypełnione pola (np. błędny numer PESEL), będą zaznaczone na czerwono. Przed wysłaniem wniosku, system sprawdzi czy wszystkie pola zostały wypełnione.
Jeśli we wniosku CEIDG-1 zaznaczyliśmy, że nie posiadamy NIP i REGON, dostaniemy je automatycznie na adres e-mail bez dodatkowych formalności. Czas oczekiwania wynosi około tygodnia. W takim przypadku, wniosek CEIDG-1 jest jednocześnie wnioskiem o uzyskanie NIP i REGON. Mimo, że pola są wymagane (oznaczone gwiazdką) nie musimy ich wtedy wypełniać.
W polu 12.2 możemy zaznaczyć formularze ZUS, które chcemy dołączyć do wniosku (pole pojawi się po wybraniu ubezpieczenia w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych, w polu 12). Jeśli nie złożymy odpowiednich formularzy ZUS wraz z wnioskiem CEIDG-1, musimy to zrobić samodzielnie w ciągu 7 dni od dnia rozpoczęcia działalności. Możemy złożyć je osobiście w urzędzie lub przez pue.zus.pl.
Jeśli chcemy lub musimy zostać płatnikiem podatku VAT, możemy dołączyć do wniosku CEIDG-1, formularz rejestracyjny VAT-R. Pamiętaj, że musisz posiadać wcześniej nadany numer NIP.
Wniosek podpisujemy Profilem Zaufanym lub podpisem kwalifikowanym.
O tym, że wniosek jest dostarczony świadczy Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO), które otrzymamy na adres e-mail.
Jeśli nie mamy Profilu Zaufanego lub podpisu kwalifikowanego, wniosek możemy wypełnić w internecie i podpisać go osobiście w urzędzie miasta lub gminy. W tym celu nie musimy rejestrować konta w internetowym systemie CEIDG.
Autor: tol / Źródło: tvn24bis.pl
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock