Sejm przyjął w piątek nowelizacje ustaw o funduszach inwestycyjnych oraz o ofercie publicznej wraz z zapisami, zakładającymi m.in. ośmiokrotne obniżenie niektórych kar dla emitentów i inwestorów w stosunku do wcześniejszych propozycji rządu.
Za ustawami opowiedziało się 401 posłów, przeciw był jeden, wstrzymało się 27.
Założenia nowelizacji
Rządowe nowelizacje ustaw regulujących funkcjonowanie rynku finansowego mają na celu wdrożenie dyrektyw unijnych. Podczas czwartkowej debaty sprawozdawca projektu Wiesław Janczyk (PiS) tłumaczył, że to regulacje dotyczące funkcjonowania rynku kapitałowego m.in. w zakresie TFI, nadzoru, sankcji. Podkreślił, że zmiany mają też w założeniach poprawić przejrzystość inwestowania, sprawozdawczości i audytu. W przyjętej ostatecznie przez posłów wersji ustaw obniżone zostały kary, w stosunku do pierwotnych rządowych projektów. I tak na przykład kara, którą można nałożyć za nienależyte wykonywanie przez emitentów obowiązków dotyczących informacji okresowych została zmniejszona z 40 mln zł do 5 mln zł. Natomiast kary związane z brakiem zawiadomień o stanie posiadanych znacznych pakietów akcji przewidziane w dotychczasowej wersji w wysokości 8 mln zł (w przypadku osób fizycznych) i 40 mln zł (dla innych podmiotów), spadną do odpowiednio 1 mln zł i 5 mln zł. Były to autopoprawki samego resortu finansów.
Dwie poprawki
Posłowie zaakceptowali też przepis, że zewnętrznym podmiotem wyceniającym nie może być podmiot uprawniony do badania sprawozdań alternatywnej spółki inwestycyjnej lub zarządzającego taką spółką, depozytariusz tej spółki ani inny podmiot, którego interesy mogą być sprzeczne z interesem tej spółki, jej inwestorów i zarządzającego. Sejm przyjął w piątek dwie poprawki zgłoszone w ramach drugiego czytania przez klub PiS, m.in. poprawkę zakładającą, że Krajowy Fundusz Kapitałowy będzie uprawniony do kontroli funduszu kapitałowego, któremu udzielił wsparcia, a także że będzie uprawniony do kontroli przedsiębiorcy, na rzecz którego fundusz kapitałowy dokonał inwestycji. Ustawa o funduszach inwestycyjnych ma zapewnić nadzór nad alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (AFI). Ma zwiększyć bezpieczeństwo inwestorów i kontrahentów w funduszach inwestycyjnych. Obejmuje otwarte fundusze inwestycyjne oraz alternatywne fundusze inwestycyjne (AFI). Przewiduje się wprowadzenie wymogu prowadzenia działalności przez krajowych zarządzających alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (na podstawie wcześniej uzyskanego zezwolenia KNF) po uzyskaniu wpisu do rejestru ZAFI.
Jakie konsekwencje?
Konsekwencją uznania danego podmiotu za ZAFI będzie nie tylko obowiązek uzyskania zezwolenia na prowadzenie działalności (alternatywnie – wpisu do rejestru, w przypadkach, które podlegają zwolnieniu z obowiązku z uzyskania zezwolenia), ale też obowiązek dostosowania prowadzonej działalności do szeregu wymogów. W myśl ustawy za AFI zostaną uznane m.in: specjalistyczne fundusze inwestycyjne otwarte (SFIO) oraz fundusze inwestycyjne zamknięte (FIZ), natomiast za ZAFI towarzystwa funduszy inwestycyjnych zarządzające SFIO lub FIZ, spółki kapitałowe kwalifikowane jako AFI (alternatywne fundusze inwestycyjne). Z kolei nowelizacja ustawy o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu - zakłada m.in., że spółki giełdowe będą musiały 10 lat przechowywać np. dane o strukturze właścicielskiej. Z oboma ustawami posłowie są nieco spóźnieni - termin implementacji ustawy o funduszach minął w styczniu, a ustawy o ofercie - w listopadzie ub. roku. Teraz ustawa trafi do Senatu.
Autor: mb / Źródło: PAP