Bank Pekao i Santander Bank Polska wprowadziły w ostatnich dniach zmiany w sposobie potwierdzania płatności kartami w internecie. Poniżej wyjaśniamy, jakie nowości czekają na klientów.
Zmiany są efektem dostosowania procedur do wymogów unijnej dyrektywy PSD2, wdrożonej w Polsce ustawą o usługach płatniczych. Przepisy wymagają od banków stosowania silnego uwierzytelniania, czyli dodatkowego potwierdzenia przy okazji płatności kartą w internecie.
Zmiany w Banku Pekao
Przedstawiciele Banku Pekao w komunikacie zamieszczonym na stronie poinformowali, że od 28 grudnia rozpoczęli udostępnianie ulepszonej metody potwierdzania transakcji kartami w internecie z zabezpieczeniem 3D Secure.
Po zmianach potwierdzenie płatności w internecie może być wykonane na trzy sposoby. Zależy to od tego, czy korzystamy z aplikacji PeoPay oraz bankowości elektronicznej. "Wprowadzone zmiany mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa oraz wygody korzystania z karty" - podkreślono.
W przypadku klientów korzystających z PeoPay, mogą oni zostać poproszeni o potwierdzenie transakcji w aplikacji.
Jeżeli korzystają wyłącznie z serwisu internetowego Pekao24, przy płatności mogą zostać poproszeni o zalogowanie się do bankowości internetowej i potwierdzenie za pomocą kodu SMS.
W przypadku, kiedy klienci nie korzystają z serwisu Pekao24 lub są użytkownikami karty biznesowej, potwierdzenie może odbywać się za pomocą e-PIN-u do karty oraz kodu SMS. Przedstawiciele Banku Pekao wyjaśnili, że kod e-PIN, to nie to samo co kod PIN, którego używamy wypłacając gotówkę z bankomatu. Kod e-PIN można uzyskać dzwoniąc na infolinię banku lub odwiedzając jeden z oddziałów Pekao.
Jednocześnie poinformowano w komunikacie, że bank będzie stosował wyłączenie z silnego uwierzytelnienia dla pięciu następujących po sobie transakcji niskokwotowych (do 120 zł każda) oraz transakcji cyklicznych.
Santander wdrożył nowe przepisy
Nieco później, bo od 31 grudnia zmiany w sposobie potwierdzania płatności kartą w internecie weszły w Santander Bank Polska.
Jak wyjaśniono, klienci, którzy korzystają z aplikacji Santander mobile i korzystają z opcji "mobilnej autoryzacji" podczas niektórych płatności zostaną poproszeni o: dane karty - numer karty, datę ważności, trzycyfrowy numer, który znajduję się na odwrocie karty; wpisanie w aplikacji mobilnej PIN-u do "mobilnej autoryzacji".
Gdy klienci nie korzystają z aplikacji, podczas niektórych płatności system poprosi o dane karty, kod SMS oraz PIN do karty.
"Możemy również odstąpić od użycia dodatkowych zabezpieczeń, ponieważ umożliwiają to przepisy wykonawcze do Dyrektywy PSD2. Podczas płatności możemy poprosić Cię wyłącznie o podanie danych karty albo o podanie danych karty i kodu 3D Secure" - poinformowali przedstawiciele Santander Bank Polska.
Kolejne banki
To kolejne banki, który wprowadziły zmiany w sposobie potwierdzania transakcji przy użyciu kart w internecie. Od 30 września nowe rozwiązania wdrożono w ING Banku Śląskim.
Pod koniec października nowe rozwiązania weszły w Banku Pocztowym i Spółdzielczej Grupie Bankowej. Z kolei w połowie listopada zmiany wprowadzono w Banku Ochrony Środowiska.
Źródło: TVN24 Biznes
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock