Apteki skarżą się na kuriozalne decyzje sądów. Obniżka ceny leku została uznana za reklamę, a udział w społecznej akcji — zakazany - informuje wtorkowy "Puls Biznesu".
Wylobbowany przez Naczelną Radę Aptekarską zakaz reklamy uderzył rykoszetem w apteki. Tylko w tym roku zamknięto ich 200.
Część ekspertów branży farmaceutycznej uważa, że idziemy w przeciwnym kierunku niż rynek apteczny na świecie.
Dobrze czy nie?
Skarżą się na kuriozalne wyroki sądów. Jeden z nich np. uznał obniżkę leku nierefundowanego, (którego nie obowiązuje sztywna cena urzędowa) za reklamę.
W podobny sposób określono chęć udziału członków Związku Pracodawców Aptecznych PharmaNET w akcji wspierającej rodziny wielodzietne. Apteki chciały zaproponować tym rodzinom niższe ceny leków nierefundowanych, co przez administrację farmaceutyczną zostało uznane za reklamę. Zakaz reklamy ma jednak zwolenników. Uważają oni, że reklama leków i apteki jest niezgodna z kodeksem etycznym farmaceuty.
Nie dla Karty Dużej Rodziny
Kilka dni temu Konfederacja Lewiatan informowała, że apteki nie mogą uczestniczyć w programie Karta Dużej Rodziny.
- Z dużym rozczarowaniem przyjmujemy fakt, że we wspieraniu rodzin wielodzietnych nie mogą uczestniczyć apteki. Na przeszkodzie objęcia programem Karty Dużej Rodziny aptek stoi bowiem konstrukcja obowiązującego przepisu zawartego w art. 94 Prawa farmaceutycznego dotyczącego zakazu reklamy aptek - zaznaczyła ekspertka Konfederacji Lewiatan Anna Kapłon.
Według konfederacji dla pełnej realizacji celów ustawy o Karcie Dużej Rodziny niezbędna jest zmiana treści art. 94a Prawa farmaceutycznego. Chodzi przede wszystkim o wprowadzenie możliwości informowania przez apteki o uprawnieniach do obniżenia poziomu odpłatności za produkty nierefundowane, w tym poprzez przystępowanie do programu Karty Dużej Rodziny.
Rzecznik resortu zdrowia Krzysztof Bąk stwierdził jednak, że zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa nie ma możliwości przyznawania zniżek przez apteki w ramach Karty Dużej Rodziny. Obecnie Ministerstwo Zdrowia nie przewiduje zmian w powyższym zakresie - dodał.
Od 1 stycznia 2012 roku obowiązuje całkowity zakaz reklamy aptek i ich działalności. Takie zmiany wprowadzono w ustawie Prawo Farmaceutyczne.
Autor: mn / Źródło: PAP, TVN24 BiS