Od kilku do pięćdziesięciu euro kosztuje wynajęcie metra kwadratowego powierzchni w warszawskim centrum handlowym. Im mniejsze miasto, tym cena jednak niższa. TVN CNBC Biznes sprawdziła, co i za ile dokładnie można wynająć tak, aby zarobić.
Dlaczego opłaca się, mimo wyższych cen, wynajmować stoiska w centrach handlowych, mimo że są droższe niż np. lokale w ulicznych pasażach? - Koszty obecności w centrum handlowym wynikają z tego, że po prostu w dobrych centrach handlowych obroty i liczba klientów są siedmiokrotnie wyższe niż na ulicach handlowych i za to trzeba zapłacić - tłumaczy Elżbieta Dmowska-Mędrzycka, członek zarządu Polskiej Rady Centrów Handlowych
Z grubej rury się opłaca
Koszty obecności w centrum handlowym wynikają z tego, że po prostu w dobrych centrach handlowych obroty i ilości klientów są siedmiokrotnie wyższe niż na ulicach handlowych i za to trzeba zapłacić centra handlowe
Aby jednak "duży" nie miał za dobrze, czasami centrum handlowe ma prawo zażądać od najemcy kilka procent jego obrotów. Ten zapis w umowie jest wykorzystywany wówczas, gdy dana firma notuje rekordowe przychody.
Czas próby
Właściciele centrów handlowych bardzo dokładnie też selekcjonują firmy, którym wynajmą powierzchnię. Bardzo małe szanse mają dopiero startujące, mało znane przedsiębiorstwa. Nie znaczy to jednak, że są na całkowicie straconej pozycji. Bardzo często centra pozwalają utworzyć bowiem tzw. stoiska tymczasowe. To ma być swego rodzaju test dla biznesu. Tak było np. w jednym z warszawskich centrów. - Krakowski Kredens na początku otworzył stoisko tymczasowe w okresie świątecznym. Okazało się to strzałem w dziesiątkę. Dziś ta marka ma stałe stoisko - mówi Dmowska-Mędrzycka.
Źródło: TVN CNBC Biznes
Źródło zdjęcia głównego: TVN CNBC BIZNES