W Polkowicach (Dolnośląskie) w fabryce Volkswagen Motor Polska uruchomiono produkcję silników wysokoprężnych najnowszej, trzeciej generacji. Symbolicznego uruchomienia linii dokonał wicepremier i minister gospodarki Janusz Piechociński.
Jak powiedział podczas uroczystej inauguracji prezes firmy Christian Bleiel, inwestycja w nową halę i linie produkcyjne kosztowała prawie 700 mln zł. Inwestycję dofinansowała ponad 70 mln zł UE. Dzięki nowej linii firma ma produkować rocznie 700 tys. wysokoprężnych silników modułowych w technologii MDB o pojemnościach 1.6 oraz 2.0. Ponadto, o 150 stanowisk wzrosło zatrudnienie w fabryce.
Symboliczna chwila
Wicepremier, minister gospodarki Janusz Piechociński pogratulował inwestycji i dziękował za zaangażowanie Volkswagena w naszym kraju. - Jutrzejsza data 1 maja jest symboliczna, bo to nie tylko święto pracy, ale również rocznica wstąpienia Polski do Unii Europejskiej. I ta inwestycja jest dowodem na to, że współpraca polsko-niemiecka może się rozwijać. Volkswagen, inwestując w budowę silnika nowej generacji właśnie w Polsce, inwestuje również w Polaków, zapewnia miejsca pracy i rozwój gospodarczy na wiele lat. Jestem przekonany, że w tej fabryce będą pracować również synowie i wnukowie obecnych pracowników - powiedział Piechociński. Wicepremier podkreślił, że dla polskiej gospodarki rozwój przemysłu motoryzacyjnego jest istotny, dlatego rząd robi wiele, by przyciągnąć inwestorów z tej branży. - Chcemy jak najbardziej ułatwić inwestorom działanie, dlatego podtrzymujemy funkcjonowanie specjalnych stref ekonomicznych. Chcemy właśnie poprzez gospodarkę, a nie przez naukę, transferować nowe technologie. Wreszcie, mamy zamiar odrodzić w Polsce szkolnictwo zawodowe, by inwestorzy mieli przekonanie, że warto i trzeba robić interesy w Polsce - dodał Piechociński.
Lżejsze i tańsze
Jak powiedział dyrektor produkcji w Volkswagen Motor Polska Jacek Rostkowski, innowacyjność produkowanych silników diesla trzeciej generacji w technologii MDB opiera się na ich modułowej zabudowie, dzięki czemu są one m.in. o 10 kg lżejsze i o 10 euro tańsze w produkcji. - Produkowane u nas w Polkowicach silniki diesla o pojemności 1.6 i 2.0 spełniają wyśrubowane normy ekologiczne wymagane w USA. Z tego powodu tylko my produkujemy silniki na rynek amerykański. Jesteśmy jedynym takim producentem w Polsce. W Europie są jeszcze tylko dwie fabryki, które produkują podobnej klasy napędy – w Niemczech i na Węgrzech - dodał Rostkowski. Spółka Volkswagen Motor Polska rozpoczęła działalność w Legnickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej w 1998 r. Zatrudnia ponad 1200 pracowników, z których prawie tysiąc pracuje na liniach produkcyjnych. Dziennie montują 2500 silników diesla.
Volkswagen wybuduje też fabrykę samochodów we Wrześni.
Autor: mn/klim/ / Źródło: PAP