Ponad 1,4 mln nowych samochodów kupili w marcu tego roku Europejczycy - wynika z raportu Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów (ACEA). To o ponad 10 proc. więcej niż w tym samym miesiącu rok wcześniej.
Europejczycy kupili w marcu 1,45 mln nowych samochodów osobowych, czyli o 10,6 proc. więcej niż rok temu. Jest to siódmy miesiąc z rzędu, w którym rośnie sprzedaż pojazdów. Bardzo dobry wynik odnotowały też salony samochodowe w Polsce. W marcu nad Wisłą zarejestrowano o ponad 40 proc. więcej osobówek niż w analogicznym miesiącu 2013 roku.
Zyski z kratki
W marcu tego roku w Centralnej Ewidencji Pojazdów pojawiło się 35 486 tys. nowych samochodów osobowych. Od początku roku z polskich salonów wyjechało 97 620 osobówek, co oznacza 29 proc. dynamikę rok do roku. Wśród nich było aż 22 tys. „kratek”. Wzrosty sprzedaży w polskiej branży motoryzacyjnej wynikały głównie ze sprzedaży aut z kratką. - Pojawienie się możliwości odliczenia pełnego VAT wywołało lawinę zamówień – uważa Paweł Gos, prezes Exact Systems i ekspert Polskiej Izby Motoryzacji.
Ożywienie w Europie
Z salonów europejskich wyjechało ponad 1,45 mln nowych osobówek, to siódmy miesiąc z rzędu „na plusie” (+10,6% r/r). Od początku roku w Europie zarejestrowano o ponad 8 procent więcej aut niż w analogicznym okresie 2013 roku. Dane za ostatnie miesiące dotyczące sprzedaży nowych samochodów osobowych pokazują, że europejska branża motoryzacyjna najgorsze ma już za sobą. - Ciekawym przypadkiem, któremu przyglądamy się od kilku miesięcy jest rynek brytyjski, który rośnie nieprzerwanie od ponad dwóch lat. Tylko w marcu Anglicy kupili więcej samochodów niż Polacy w całym 2013 roku – mówi Jacek Opala, dyrektor ds. rozwoju sprzedaży w Exact Systems. Większość głównych rynków europejskich odnotowała wzrost rejestracji nowych aut osobowych: Niemcy (+5,4 proc. r/r), Hiszpania (+10 proc. r/r), Włochy (+5 proc. r/r) i Wielka Brytania (+17,7 proc. r/r).
Kto rządzi?
Zarówno w marcu jak i całym pierwszym kwartale najchętniej kupowaną marką samochodową w segmencie osobówek w Polsce jest Skoda – w ciągu trzech miesięcy zostało sprzedanych ponad 14 tys. modeli tego producenta.
- Tuż za nią uplasowały się Volkswagen i Toyota. Polacy nadal najchętniej kupują Skodę Oktavię, Forda Focusa i Skodę Fabię - mówi Jacek Opala.
Nieco inaczej prezentuje się europejska mapa producentów. Imponujący wzrost sprzedaży nowych pojazdów odnotował w Europie Renault. Napędzał go głównie 51 proc. wzrost sprzedaży aut rumuńskiej marki Dacia, która należy do francuskiego koncernu. - Jednaj najlepiej radziła sobie marka Volkswagen z blisko 160 tys. sprzedanych aut w marcu – dodaje Opala.
Autor: msz/klim/ / Źródło: tvn24bis.pl