Koncern samochodowy Volkswagen zatrudnił pierwszych pracowników do budowanej pod Wrześnią fabryki. Powstający za ok. 3,3 mld zł zakład ma być gotowy za dwa lata. Grupa ponad 200 już zatrudnionych przechodzi szkolenia. Fabryka docelowo zatrudni blisko 3 tys. osób.
W czwartek w Białężycach koło Wrześni zostanie wmurowany kamień węgielny pod budowę nowej fabryki produkującej samochód VW Crafter. Niemiecki koncern decyzję o lokalizacji zakładu w Polsce ogłosił w marcu br. w swojej fabryce w Poznaniu, gdzie powstają samochody użytkowe Caddy i Transporter. Jak powiedział w miniony poniedziałek PAP wicepremier, minister gospodarki Janusz Piechociński, w negocjacjach dotyczących lokalizacji nowej inwestycji nie decydowały tylko dobre doświadczenia Volkswagena z Poznania, ale również to, że samorządy - region, powiat i miasto Września - przygotowały odpowiednią ofertę w zakresie szkolnictwa.
Kompetentni pracownicy
- Dzisiaj nie tylko w przemyśle motoryzacyjnym, ale w każdym przemyśle globalnym, najważniejsza jest jakość. W tym koncernie (Volkswagena - PAP) zarabia się więcej niż średnio w naszej gospodarce, ale także w tym koncernie w sposób szczególny potrzebuje się pracownika, który jest wyjątkowo kompetentny – dodał wicepremier. Po ogłoszeniu decyzji o budowie fabryki na stronie internetowej dla potencjalnych pracowników VW zalogowało się prawie 8 tys. kandydatów. - Są to osoby aplikujące na różne stanowiska, zaczynając od kandydatów do pracy przy produkcji, na menedżerach kończąc – powiedział PAP rzecznik VW Poznań Piotr Danielewicz. Wszyscy nowi pracownicy po przejściu rekrutacji kierowani są na szkolenia. Zatrudnione są już m.in. osoby odpowiedzialne za tzw. utrzymanie ruchu, czyli zapewnienie pracy w nowej fabryce. Wejdą oni do hal jako pierwsi, na kilkanaście miesięcy przed otwarciem zakładu. Dwie fabryki VW w Wielkopolsce będą ze sobą ściśle powiązane. Firma zakłada, że z zatrudniającego ok. 6,8 tys. osób poznańskiego zakładu do nowej fabryki przejdzie ok. 19 proc. kadry. Z tego powodu VW Poznań poszukuje pracowników nie tylko do nowego projektu, ale też do istniejących zakładów. Wicepremier Piechociński zwrócił uwagę, że wsparcie, jakie otrzymuje region w związku z inwestycją, dotyczy ośrodków kształcenia.
Motoryzacyjny klaster
Fabryka stanie na terenie Wrzesińskiej Strefy Aktywności Gospodarczej (WSAG), która jest częścią Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (WSSE) Invest-Park. Na 330-hektarowym terenie, zajętym w dwóch trzecich przez Volkswagena, planowane jest utworzenie klastra motoryzacyjnego, który skupi firmy działające we WSAG. Jak podaje WSSE, skupienie blisko siebie wielu przedsiębiorców reprezentujących jedną branżę rodzi zapotrzebowanie na wykwalifikowanych pracowników - dlatego we Wrześni ma powstać specjalne centrum szkoleniowe. VW Poznań szacuje, że w 2018 r. w zakładach pod Wrześnią i w Poznaniu będzie powstawać 280 tys. samochodów rocznie. Volkswagen w Poznaniu działa od 1993 r. Firma weszła wówczas w spółkę z Fabryką Samochodów Rolniczych Polmo, która produkowała w zakładzie w Antoninku samochody Tarpan. VW Poznań jest w 100 proc. własnością marki VW Samochody Użytkowe. Oprócz fabryki w dzielnicy Antoninek do koncernu należy zlokalizowana w dzielnicy Wilda odlewnia oraz wybudowany w Swarzędzu zakład zabudów specjalnych. W 2013 r. zakład w poznańskim Antoninku opuściło ponad 170 tys. aut
Autor: km / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Volkswagen