Rewolucja w Toyocie. Japoński koncern motoryzacyjny odchudza zarząd, stawia na rynki wschodzące i ekologię. W 2015 roku na całym świecie ma zostać sprzedanych 10 milionów samochodów. Magiczna kwota tryliona jenów zysku operacyjnego ma zostać osiągnięta "tak szybko, jak to możliwe" (to równowartość 12 miliardów dolarów, 7,4 miliardów euro).
W roku 2010 nabywców znalazło 8,7 mln egzemplarzy aut Toyoty, zaś zysk był o połowę mniejszy. Koncern ma za sobą dwa trudne lata, gdy renoma bezwaryjnych aut mocno ucierpiała w wyniku konieczności wezwania do naprawy ponad 20 milionów pojazdów (od 2009 roku). Media na całym świecie rozpisywały się o przypadkach nieoczekiwanie przyspieszających samochodów, nad którymi kierowcy tracili kontrolę.
Koncern cięcie kosztów rozpocznie od samego zarządu, który ma zmniejszyć się z 27 członków obecnie do 11. Strategia zaprezentowana przez prezydenta firmy Akio Toyodę zakłada także wprowadzenie na rynek do 2015 r. ok. 10 nowych modeli hybrydowych. Dokument przewiduje, że do 2015 r. połowa sprzedaży będzie pochodzić z rynków rozwijających się w porównaniu z 40 proc. obecnie.
Rynki wschodzące ma podbić nowy kompaktowy model Etios, który pod koniec roku trafi do salonów w Indiach. Toyota stawia też na nową wersję Priusa, licząc, że z powodu rekordowych cen paliwa kierowcy chętniej będą wybierali samochody z silnikami hybrydowymi. Nowa wersja popularnego modelu ma trafić do japońskich salonów w kwietniu.
Toyocie nie udawało się w ostatnim czasie poprawić swojej rentowności, która jest niższa niż w przypadku największych japońskich konkurentów – koncernu Nissan motor Co Ltd oraz Honda Motor Co Ltd. W zeszłym roku Toyota utrzymała pozycję największego producenta samochodów na świecie, ale z mniejszą niż rok wcześniej przewagą nad drugim w rankingu General Motors.
Ogłoszenie nowej strategii zbiegło się z informacją, że Prius - pierwszy na świecie seryjnie produkowany samochód hybrydowy - od chwili debiutu w 1997 roku sprzedał się już w ilości trzech milionów egzemplarzy. Na całym świecie Toyota sprzedaje łącznie 16 modeli samochodów z napędem hybrydowym, w Polsce - dwa.
Źródło: TVN CNBC, Reuters, tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: Toypta