Na czele bez zmian Coca-Cola, ale dalej niemal trzęsienie ziemi: Google zyskuje ponad 1/3 wartości i depcze po piętach Microsoftowi, ale i tak przyrost wartości Apple jest większy. HP awansuje do "10", BP spływa z setki wraz z plamą ropy, a Toyota traci po kłopotach usterkach swych wozów - tak w skrócie wygląda najnowszy światowy ranking “Best Global Brands”.
Jak co roku o tej porze firma Interbrand publikuje swój ranking stu najbardziej wartościowych marek świata. Do wyliczania ich wartości stosuje unikalną metodologię, uwzględniającą szerokie kryteria - od pozycji rynkowej, przez ocenę kadry zarządzającej, po oczekiwania klientów.
Firma należy do amerykańskiego holdingu reklamowego Omnicom Group, a jej zestawienia są akceptowane przez największe banki inwestycyjne, firmy audytorskie, giełdy oraz władze podatkowe na całym świecie.
Lider bez zmian
Od wielu lat najcenniejszą marką świata okazuje się w tym zestawieniu Coca-Cola. W tym roku wyceniono ja na niespełna 70,5 miliardów dolarów, jedynie o 2 proc. więcej niż przed rokiem.
Na drugiej pozycji - również tak jak w zeszłym roku - znalazła się marka koncernu IBM, wyceniona na niespełna 65 miliardów dolarów. To oznacza wzrost jej wartości o 7 procent. O tyle samo wzrosła wartość marki Microsoft, która z wyceną niespełna 61 miliardów dolarów utrzymała trzecią pozycję w rankingu.
Menedżerowie z Redmond na plecach muszą juz jednak czuć gorący oddech największego rywala, choć w bezwzględnych liczbach dystans wydaje się jeszcze spory: wartość marki Google wzrosła w ciągu roku o 36 procent, przekraczając sumę 43,5 mld dolarów. To umożliwiło marce a Mountain View skok z 7. na 4. pozycję rankingu. Warto zwrócić uwagę, że rok temu Google zanotował pond 40-procentowy wzrost wartości marki.
Czwartą pozycję utraciła marka GE, związana z różnorodną działalności koncernu General Electric. Tegoroczna wycena niespełna 43 mld dol. jest o 10 proc. niższa niż przed rokiem i pozwoliła jej na zajęcie 5. pozycji.
Dominują Amerykanie
W czołówce rankingu dominują marki amerykańskie: na pozycji 6. znalazł się Mc'Donald's, na 7. Intel, na 9. Disney, a na dziesiątą wskoczyła po raz pierwszy HP. Jedyną marką spoza USA w pierwszej dziesiątce jest fińska Nokia na miejscu 7. Jednak i ona spadła tam z miejsca 5., natomiast japońska Toyota po tegorocznych problemach z naprawami milionów swych samochodów spadła z pozycji ósmej na 11., tracąc 16 proc. wartości.
Nieznacznie wyprzedza ona niemiecką markę Mercedes-Benz z miejsca 12. Kolejne dwa miejsca zajmują znów amerykańskie Gilette i Cisco, zaś na pozycji 15. figuruje kolejna niemiecka marka samochodowa - BMW.
Ogółem wśród wszystkich notowanych w rankingu marek z USA pochodzi 49, z Niemiec 10, z Francji 9, Japonii 6, a Szwajcarii - 5.
Gwiazdy wzrostów...
Największy wzrost wartości swej marki odnotował koncern elektroniczny Apple: z niespełna 15,5 mld dol. przed rokiem jej wartość wzrosła o 37 proc. do ponad 21 mld dol. To pozwoliło jej na skok z 20. na 17. pozycję rankingu. O jeden punkt procentowy mniejszy wzrost odnotowało wspomniane już Google, zaś o 32 proc. wzrosła wartość marki Blackberry (smartfony - skok z 63. na 54. pozycję zestawienia).
Ponad 20-procentowe wzrosty odnotowały jeszcze marki znane ze świata finansów: JP Morgan, Allianz i Visa.
...i spadków
Najbardziej dotkliwy spadek dotknął motocyklową legendę - Harley-Davidson stracił niemal 1/4 swej wartości i spadłz 73. pozycji zestawienia na miejsce 98. Znaczne straty zanotowały wspomniane już Toyota (16. proc. wartości marki) oraz Nokia (15 proc.) Nieco tylko mniej straciły komputerowy Dell (14 proc.) oraz bankowe Citi i UBS (po 13. proc.)
W zestawieniu debiutuje kolejna należąca do koncernu Coca-Cola marka napojów Sprite (61.), a także hiszpańska marka, z którą przyjdzie nam się niebawem bliżej zaznajomić: Santander (68.)
Z zestawienia wypadają natomiast tak znane loga jak Wrigley, Chanel czy Rolex. Znika z niego także marka BP, co ma związek z ekologiczną katastrofą w Zatoce Meksykańskiej.
Łączna wartość wszystkich stu marek z rankingu wynosi ok. 1,2 biliona dolarów i jest o 4 procent wyższa niż przed rokiem (2009: 1,16 bln; 2008: 1,21 bln ; 2007: 1,16 bln).
Źródło: tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: TVN24.pl