15 mld zł - tyle Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wydała w mijającym roku na budowę i renowację tras. Jej przedstawiciele dodają z dumą - Wykorzystaliśmy już 92,7 proc. dostępnych funduszy. Nikomu to się jeszcze nie udało - tłumaczą urzędnicy.
Na budowę nowych tras i remonty starych przeznaczono w mijającym roku ponad 15 mld zł.
- Do końca listopada wykorzystanie dostępnych funduszy sięgnęło 92,7 proc. To, jak na razie, rekord - informuje na łamach "Pulsu Biznesu" Artur Mrugasiewicz z biura prasowego GDDKiA.
Na papierze wypada to imponująco - komentuje gazeta.
Są jednak także inne opinie: - Dla mnie tegoroczny budżet GDDKiA to 20,8 mld zł, a jego wykonanie sięgnie około 15 mld zł - twierdzi prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa Wojciech Malusi i dodaje, że to już tylko 75-proc. skuteczność.
Wydać 100 procent? Nie da się
Według GDDKiA, dostępny budżet to ok. 17 mld zł. Reszta to rezerwa budżetowa, po którą mogą sięgnąć także inne agendy rządowe.
- Dyrekcja zweryfikowała tegoroczne plany i stąd zmiana liczb. Wykonanie budżetu na poziomie ponad 90 proc. należy ocenić pozytywnie. Wykorzystanie puli w 100 proc. raczej nigdy nie będzie możliwe — uważa w rozmowie z "Pulsem Biznesu" Zbigniew Kotlarek, prezes Polskiego Kongresu Drogowego i były szef drogowej dyrekcji.
W porównaniu z poprzednimi latami wykorzystanie tegorocznej puli i tak robi wrażenie. Wykonanie budżetu na poziomie 15-16 mld zł to znaczący wzrost w porównaniu z poprzednimi latami. W ubiegłym roku drogowcy wydali na inwestycje 10,3 mld zł z dostępnych 11,8 mld zł. Dwa lata temu było jeszcze słabiej, bo wydatki były o połowę niższe niż tegoroczne. Sięgnęły 7,2 mld zł, co stanowiło 78 proc. budżetu - czytamy
Źródło: Puls Biznesu
Źródło zdjęcia głównego: TVN24