Rynek kawiarni z Coffeheaven na czele przygotowuje się na nieuchronne: wejście do Polski potężnej sieci Starbucks. By się wzmocnić, Coffeheaven - jego największy polski rywal - zamierza zebrać od inwestorów w Londynie 15 mln dolarów - dowiedziała się "Rzeczpospolita".
Zapowiadane wejście słynnej i modnej sieci barów kawowych Starbucks wywołało poruszenie w branży już kilka miesięcy temu. Przez ten czas sieci kawiarni oferujących głównie kawę zdążyły zewrzeć szyki i dokonać strategicznych posunięć.
W ciągu zaledwie półrocza doszło do trzech fuzji i przejęć: Empik połączył siły z HDS Polska - właścicielem sieci Voyage, Ruch przejął kawiarnie Mercer's, a sieć W Biegu Cafe (należąca do firmy Dominanta) przejęła Daily Cafe.
Coffeheaven zamierza zebrać od inwestorów w Londynie nawet 15 mln złotych. Spółka zamierza przeznaczyć te fundusze na dalszy rozwój sieci barów kawowych w Polsce i Czechach.
- Pieniądze z emisji przeznaczymy na program rozwoju - mówi "Rzeczpospolitej" Paweł Wasiljew, dyrektor zarządzający w Coffeeheaven. Zamierza on utrzymać dotychczasowe tempo otwierania nowych punktów. Coffeheaven działa w Europie Środkowej i Wschodniej, najdynamiczniej rozwija się właśnie w Polsce. Jej przychody wzrosły pod koniec marca o 60 proc., o 11. 7 mln funtów.
Aktywność wykazują też rejestratorzy domen internetowych. Jedna z nich reklamuje się nawet jako... nieoficjalna strona Starbucks, promując urządzenia do parzenia kawy. Przedstawiciele Starbucks odżegnują się od tej domeny. Alina Tyszkiewicz, odpowiedzialna za marketing Starbucks'a dodaje, że sprawa jest wyjaśniana. Podobne problemy kawowy gigant ma w Czechach, gdzie pod jego nazwą zarejestrowała się firma sprzedająca m.in. zapalniczki.
Sprawa trafiła do sądu.
Strategia parasola
Starbucks znany jest ze swojej globalistycznej, bezwzględnej strategii: kiedy wchodzi na zagraniczny rynek, wykupuje kolejne sieci a wraz z nimi atrakcyjne lokalizacje prawie "jak leci", i błyskawicznie zdominowuje rynek. Jego "parasolowe naloty" są przedmiotem ataków największych krytyków drapieżnego kapitalizmu - jako niezgodne z etyką biznesu.
Jednak nie we wszystkich krajach, które starał się podbić, Starbucks odniósł jednoznaczny sukces. Zachodnia prasa zwraca uwagę, że obecna światowa ekspansja koncernu wynika z kłopotów w USA, gdzie spada liczba klientów odwiedzających bary. Starbucks został ostatnio zmuszony do wprowadzenia specjalnych promocji, jest też pod presją McDonald'sa, który zaczął z dużym sukcesem serwować prawdziwie kawiarnianą, aromatyczną kawę.
Z kolei we Francji (gdzie ma 41 lokali) kawowy gigant po raz trzeci w ciągu 4 ostatnich lat zmienił szefa. Sukcesem jednak zakończyła się ekspansja w Wielkiej Brytanii - tam sieć ma aż 650 barów.
al /tr
Źródło: Rzeczpospolita
Źródło zdjęcia głównego: TVN24