60 proc. Polaków twierdzi, że ma zaufanie do swojego banku - wynika z badania zrealizowanego przez TNS Polska dla ZBP, a dotyczącego wizerunku polskiego sektora bankowego. Wśród przedsiębiorców odsetek ten wyniósł 95 proc.
Badanie zrealizowano na przełomie marca i kwietnia bieżącego roku na grupie 1000 Polaków w wieku powyżej 15 lat oraz grupie 300 przedsiębiorców z segmentu MSP. 73 proc. badanych stanowiły osoby korzystające z usług banków.
Najwyżej bank
Z zaprezentowanych w poniedziałek danych wynika, że w opinii Polaków bank, z którego usług korzystają, zajmuje czołowe miejsce na liście instytucji zaufania publicznego. Uważa tak 60 proc. ankietowanych, co oznacza wzrost o 3 pkt proc. względem badania zrealizowanego rok wcześniej. Analogiczne odpowiedzi uzyskano od 95 proc. przedsiębiorców. W efekcie wartość indeksu mierzącego poziom zaufania do sektora bankowego wyniósł 30 pkt., wobec 28 pkt rok wcześniej i 21 pkt odnotowanych w 2012 r.
Zdaniem autorów badania, coraz lepszy wizerunek banków - to efekt między innymi tego, iż mimo kryzysu finansowego, z jakim zmaga się światowa gospodarka, polskie banki poradziły sobie dobrze. Nie wymagały m.in. dofinansowania ze strony podatników, w przeciwieństwie do instytucji finansowych z innych krajów.
- Myślę, że Polacy to zauważyli i docenili, podobnie jak stale poprawiającą się jakość i dostępność usług bankowych. Z drugiej strony wysokie zaufanie, którym Polacy darzą banki, traktujemy jak zobowiązanie i w pewnym sensie kredyt, którego dla odmiany klienci udzielili bankom - stwierdził prezes Związku Banków Polskich Krzysztof Pietraszkiewicz.
Ważne osobiste doświadczenia
Jak wskazywał Marcin Idzik z TNS Polska, który prezentował wyniki badania, osobiste doświadczenia odgrywają bardzo istotną rolę w ocenie instytucji finansowych, bowiem klienci banków oceniają je lepiej niż ogół społeczeństwa; deklarują też wyższy poziom zaufania.
Z ankiety wynika, że cały polski sektor bankowy zaskarbił sobie zaufanie 50 proc. opinii publicznej i 70 proc. firm. Ponadto 60 proc. badanych było zdania, że nie wszystkie banki zasługują na zaufanie w takim samym stopniu.
Z badania wynika też, że dla 36 proc. klientów zamożnych i 27 proc. wszystkich klientów zaufanie - to najważniejsze kryterium przy wyborze banku. W przypadku przedsiębiorców deklarowało tak 50 proc. badanych.
Zdaniem ankietowanych, do słabych stron banków należą koszty świadczonych usług, wysokie oprocentowanie kredytów i niskie oprocentowanie depozytów. Jeśli chodzi o zalety, to wskazywali oni m.in. wysoki poziom bezpieczeństwa, a także to, że są one godne zaufania, stabilne finansowo i mają różnorodne oferty.
Autor: //gry / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: shutterstock.com