PKP PLK testuje system, który w przyszłości pozwoli na przejazd pociągów po najważniejszych liniach kolejowych Europy bez zmiany lokomotywy, przy wykorzystaniu jednego systemu kontroli jazdy pociągu - poinformował w środę w Warszawie rzecznik spółki Mirosław Siemieniec.
Testy dotyczą wdrożenia Europejskiego Systemu Sterowania Ruchem Kolejowym (ERTMS), na który składają się dwa elementy. Pierwszy to cyfrowy system łączności radiowej GSM-R, a drugi to ETCS, czyli Europejski System Sterowania Pociągiem (ETCS). Oprócz ułatwień w przejazdach pociągów przez Europę system ERTMS ma także zwiększyć bezpieczeństwo ruchu pociągów.
Element kluczowy
System GSM-R to jeden z dwóch kluczowych elementów ERTMS. Bazuje on na standardzie telefonii komórkowej GSM, ale został udoskonalony i dostosowany do specyfiki pracy związanej z eksploatacją i utrzymaniem infrastruktury kolejowej oraz zarządzania ruchem pociągów. GSM-R pozwala w komunikacji głosowej z maszynistą na jednoczesny odbiór i nadawanie, a także na transmisję danych, w tym wiadomości tekstowych. Obecnie wykorzystywany jest system radiołączności oparty o częstotliwość 150 MHz, który nie daje takich możliwości. Z kolei ETCS pozwala na przekazywanie bezpośrednio na pulpit w kabinie maszynisty: informacji o sytuacji na linii (m.in. takich jak kształt linii kolejowej, ograniczenia prędkości itp.), informacji, z jaką maksymalną prędkością może poruszać na danych odcinkach trasy, poleceń i ostrzeżeń; system umożliwia także na ciągłą kontrolę pracy maszynisty. - Na torach umieszczane są czujniki, tzw. balisy, które przekazują do lokomotyw informacje o sytuacji na danym odcinku trasy. System ETCS kontroluje pracę maszynisty, reagując w przypadku zignorowania komunikatów i ostrzeżeń. Jeśli pociąg przekroczy dopuszczoną prędkość, ETCS automatycznie go wyhamuje - wyjaśnił Jarosław Kozłowski, dyrektor projektu ze spółki PKP Polskie Linie Kolejowe.
Sterują z Warszawy
Podstawowa centrala zarządzająca systemem znajduje się w Warszawie, druga - rezerwowa, która w razie jakichkolwiek awarii może niezwłoczne przejąć kontrolę nad siecią - jest zlokalizowana w Poznaniu. W przypadku jakichkolwiek nieprawidłowości z centrali odbywa się koordynacja działań związanych z przywróceniem poprawnego funkcjonowania systemu. Testy pierwszego w Polsce systemu ERTMS odbywają się na linii E 30 między Bielawą Dolną a Legnicą. Biorą w nich udział dwie lokomotywy EP09 wyposażone w specjalne urządzenia. Testy dotyczą poprawności działania systemu ETCS, a także jakości sygnału GSM-R. Zgodnie z założeniami projektu do 2015 r. cyfrowa komunikacja GSM-R obejmie swoim zasięgiem ponad 1500 km sieci kolejowej zarządzanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Poza odcinkiem Bielawa Dolna – Legnica, system wdrażany jest m.in. na odcinku Legnica – Wrocław – Opole, na odcinku Warszawa – Gdynia oraz Kunowice – Terespol. Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Kwota unijnego dofinansowania to ponad 113 mln zł.
Autor: mn / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: materiały prasowe