Polska chce, by warta 8 mld zł modernizacja pięciu linii kolejowych - m.in. z Wrocławia do Poznania, z Warszawy do Poznania i Rail Baltica - była prowadzona z wykorzystaniem środków z funduszu "Łącząc Europę" (CEF).
- W pierwszym naborze w ramach funduszu +Łącząc Europę+ Polska ma zamiar zgłosić pięć projektów kolejowych o wartości 8 mld zł - poinformował we wtorek w komunikacie wiceminister infrastruktury i rozwoju Zbigniew Klepacki.
Prace modernizacyjne prowadzone będą na linii kolejowej E59 Wrocław – Poznań (granica województwa dolnośląskiego – Czempiń), E20 Warszawa Poznań (Sochaczew – Swarzędz), E75 Rail Baltica (Sadowne – Białystok) oraz na liniach Warszawa Włochy – Grodzisk Mazowiecki i linii obwodowej Warszawa Gołąbki/Warszawa Zachodnia – Warszawa Gdańska.
- Celem jest zmodernizowanie do 2023 roku około 90 procent polskiej części sieci pasażerskiej i towarowej, skrócenie czasu podróży między miastami wojewódzkimi do 1 godziny i 50 minut oraz uzyskanie stałych prędkości pociągów na długich odcinkach – podkreślił Klepacki.
Polska w Transeuropejskiej Sieci Transportowej
Po włączeniu Polski do Transeuropejskiej Sieci Transportowej, przez nasz kraj będą przebiegały dwa korytarze sieci bazowej: z północy na południe Bałtyk – Adriatyk oraz ze wschodu na zachód Bałtyk – Morze Północne. Resort wyjaśnia, że sieć bazowa oznacza pełną elektryfikację linii, w miarę możliwości również bocznic, stworzenie warunków do prowadzenia pociągów o długości 740 m, jeżdżących z prędkością 100 km/h, przy wykorzystaniu Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym.
Fundusz "Łącząc Europę" ma wspierać projekty infrastrukturalne w obszarze transportu, energetyki i technologii informacyjnych. Będzie zarządzany bezpośrednio przez Komisję Europejską. W ramach instrumentu będą finansowane działania mające na celu rozbudowę infrastruktury służącej wzmacnianiu Wspólnego Rynku Europejskiego.
Autor: Klim/ / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: PKP Intercity S.A.