- Rok 2007 był bardzo znamiennym rokiem. Przestaliśmy być największym bankiem - powiedział prezes PKO BP Rafał Juszczak, odnosząc się do fuzji Pekao SA i Banku BPH. Dlatego jego bank, który nadal jest liderem bankowości internetowej, zamierza przyciągnąć w sieci jeszcze więcej klientów przez promocję marek: iPKO oraz Inteligo.
Obecnie PKO BP będzie rozwijać dwie marki: iPKO (poprzednio PKO Inteligo), które ma oznaczać dostęp do bankowości internetowej dla użytkowników tradycyjnych kont, oraz Inteligo, którą PKO BP przejęło w 2002 roku - dla klientów młodszych, wykształconych, niemających czasu na korzystanie z bankowości tradycyjnej - poinformował prezes Inteligo Financial Services Jacek Komaracki.
Zwrócił uwagę, że obecnie 94 proc. piętnastolatków deklaruje w badaniach, iż ma dostęp do internetu, a za kilka lat pośród tych osób właśnie banki będą szukać nowych klientów. W swoich nowych usługach bank będzie stosować technologie dostosowane do kart z mikroprocesorem, w standardzie EMV (wspólnym dla Visy i MasterCard, na który obecnie banki zaczęły przechodzić). PKO BP zamierza też rozwijać usługi internetowe dla klientów biznesowych.
W sieci siła
Zdaniem Rafała Juszczaka należy dążyć do zwiększenia liczby transakcji dokonywanych przez klientów bankowości elektronicznej oraz przekonywać klientów bankowości tradycyjnej do aktywnego używania internetu i to nie tylko do obsługi konta, także do np. zakupów z użyciem płatności internetowych. PKO BP planuje udostępnienie możliwości kupowania biletów kolejowych ze swoich stron bankowych.
Prezes powołał się na badania brytyjskie, z których wynika, że koszt transakcji internetowej dla banku jest sto razy mniejszy niż koszt transakcji w oddziale.
Świat już się przekonał, my nie
Jednocześnie przez internet można wykonywać coraz więcej operacji bankowych, przynoszących zyski. Np. w Wielkiej Brytanii 33 proc. kart kredytowych jest zamawianych przez internet. Według tych samych badań firmy Forrester, 20 proc. kont oszczędnościowych w Wielkiej Brytanii założonych zostało przez internet. Sprzedaż kredytów hipotecznych on-line to pięć proc. rynku. W Szwecji 59 proc. klientów banków używa swojego konta przez internet. Średnia dla największych krajów UE wynosi 27 proc.
Z szacunków Związku Banków Polskich wynika, że obecnie ok. pięć mln osób aktywnie używa swojego konta bankowego w internecie, na ok. 12 mln osób mających dostęp do rachunku przez internet. Aktywni klienci wykonują 26 mln przelewów miesięcznie, zaś przewiduje się, że w 2010 r. liczba przelewów internetowych wzrośnie do 100 mln miesięcznie.
W PKO BP jest obecnie 2,67 mln zarejestrowanych użytkowników bankowości internetowej na sześć mln rachunków klientów indywidualnych.
Czas na kontrę
Internetowe plany PKO BP może być odpowiedzią na ruch konkurencji.
Pod koniec listopada, dwa miesiące po zgodzie Komisji Nadzoru Finansowego, Sąd Rejonowy w Warszawie uznał prawnie fuzję banku Pekao SA z częścią Banku BPH. Włoski właściciel nowego banku(wcześniej tylko Pekao SA) stał się posiadaczem największego pod względem aktywów banku w Polsce. Przed fuzją Pekao SA zajmował na rynku drugie miejsce po PKo BP.
Z "dawnego" BPH wydzielono 200 oddziałów (tzw. mini-BPH); mini-BPH, markę i towarzystwo funduszy inwestycyjnych, które przejął nowy inwestor - GE Money. Wartość transakcji wynosi 625,5 mln euro i ma ona się zakończyć w pierwszym kwartale 2008 roku.
Przez wiele miesięcy między UniCredit a polskim rządem trwał spór co do zgody na fuzję, choć wcześniej żadnych zastrzeżeń nie miała Komisja Europejska. W ub.r. Sejm specjalnie znowelizował prawo bankowe, by umożliwić podział banków działających w formie spółki akcyjnej.
Źródło: PAP, tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: TVN24