- Bądźcie czujni, kryzys się kończy - radzi w rozmowie z "Pulsem Biznesu" szef firmy doradczej Roland Berger, prof. Burkhard Schwenker. Zachowanie równowagi między zarządzaniem kosztami a utrzymaniem firmy oraz właściwy dobór zespołu pracowników, to - zdaniem Schwenkera - pozwoli przygotować się przedsiębiorcom na nadchodzące ożywienie gospodarcze.
- Tnijcie koszty z umiarem. Jeśli przesadzicie, nie będziecie w stanie ruszyć z miejsca, kiedy kryzys minie - radzi przedsiębiorcom prezes Rolanda Bergera. Jego zdaniem, gospodarka światowa powoli wydobywa się z kryzysu. Widać to na przykładzie ożywienia rynku pracy w USA, podniesienia ostatnio prognoz przez rząd chiński oraz wzrostu cen ropy. - Można mieć nadzieję, że te części świata niedługo znowu zaczną inwestować. Dla Europy to byłaby wielka szansa - uważa Burkhard Schwenker.
Schwenker podkreśla, że Polska - jak dotąd - uniknęła prawdziwego kryzysu. Jego zdaniem, nasz kraj jest tym bardziej atrakcyjnym partnerem dla państw zachodnich. - Koszty pracy są relatywnie niskie, wydajność i jakość rośnie - ocenia.
Jak się przygotować do ożywienia?
Szef Rolanda Bergera ostrzega polskie firmy przed stosowaniem obecnie strategii "poczekamy, zobaczymy". - To nieostrożne zachowanie, nawet jeśli polska gospodarka radzi sobie tak dobrze - twierdzi. Powód jest prosty - po chudych latach zawsze nadchodzą tłuste. - Kto lepiej się do niego (ożywienia - red.) przygotuje, ten będzie w stanie pokonać konkurencję i wygra - przekonuje prof. Schwenker.
Ale jak się przygotować? Prezes Rolanda Bergera proponuje odnalezienie właściwej równowagi między zarządzaniem kosztami a utrzymaniem firmy w stanie niezagrażającym jej istnieniu. - Jeśli firma zetnie koszty zbyt mocno, traci zdolność do ponownego wzrostu, kiedy koniunktura wraca. Ta równowaga to klucz do udanej restrukturyzacji - wyjaśnia. Według niego, właśnie kryzys jest najlepszym momentem do wzmocnienia firmy.
Najważniejsi są ludzie
Prof. Burkhard Schwenker przekonuje, by osiągnąć pożądany stan równowagi między zarządzaniem kosztami a utrzymaniem firmy, trzeba zbudować odpowiedni zespół ludzi. Chodzi o umiejętne zestawienie pesymistów i optymistów. - Część musi myśleć tylko o oszczędnościach, pozostali powinni być skupieni jedynie na przyszłości i bronić kosztów, które mogą w przyszłości najobficiej się zwracać - tłumaczy szef Rolanda Bergera. Jego zdaniem, odpowiednia kombinacja takich umiejętności jest gwarancją sukcesu.
Źródło: Puls Biznesu
Źródło zdjęcia głównego: sxc.hu