Sezon ferii i urlopów zimowych w pełni. Tym, którzy planują wypoczynek, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina o prawach konsumentów i o tym jak ich dochodzić.
Ferie zimowe trwają już na Lubelszczyźnie, Podkarpaciu i Śląsku. W pozostałych województwach dwutygodniowa przerwa właśnie się rozpoczęła lub będzie mieć początek 17 lutego. Wybierając rodzaj wypoczynku a także rodzaj transportu warto pamiętać o prawach, które nam przysługują.
W biurze podróży
W przypadku opóźnienia rozpoczęcia lub wcześniejszego zakończenia wycieczki klient touroperatora ma prawo złożyć reklamację i żądać obniżenia ceny. Reklamacji podlega każdy element wchodzący w skład pakietu usług świadczonych przez biuro podróży, czyli np. hotel, transport bądź wyciąg narciarski - przypomina UOKiK.
Rekompensata należy się także m.in. za wszelkie niedogodności w trakcie podróży, np. brak, posiłków czy ogrzewania w autobusie. Reklamację składamy zawsze do biura podróży w terminie 30 dni od zakończenia wycieczki. Jeżeli przedsiębiorca nie ustosunkuje się do reklamacji w ciągu 30 dni od jej złożenia (lub 30 dni od zakończenia imprezy turystycznej, gdy reklamacja została złożona w trakcie jej trwania), przyjmuje się, że została uznana za zasadną.
Urlop na własną rękę
Zamianę pokoju, wymianę wyposażenia, czy naprawę usterki w hotelu zgłaszamy właścicielowi obiektu.
Jak zaznacza UOKiK, jeżeli ten nie usunie wady w wyznaczonym przez nas czasie lub nie jest to możliwe z innych przyczyn - mamy prawo żądać zmniejszenia ceny, a w ostateczności odstąpić od umowy i zażądać zwrotu zapłaconej kwoty. Odstąpienie od umowy jest możliwe, jeśli wada jest istotna.
Podróż samolotom trzeba dobrze przemyśleć
UOKiK przypomina, że podróżującemu samolotem nie przysługuje prawo do odstąpienia od umowy zakupu biletu. O możliwości zrezygnowania z podróży decyduje przewoźnik.
Termin ewentualnego zwrotu biletu oraz wysokość tzw. odstępnego - kwoty, którą zostanie potrącona za rezygnację określają regulaminy linii lotniczych. Może się też zdarzyć, że biletu nie będzie można oddać. Zwrot pieniędzy za bilet jest możliwy wtedy, gdy lot jest opóźniony o więcej niż 5 godzin lub odwołany. Jeżeli rozpoczęcie podróży zostało przełożone na następny dzień, linia lotnicza musi zapewnić pasażerowi opiekę: bezpłatny nocleg, posiłki, kontakt telefoniczny. Gdy tego nie robi, można złożyć reklamację.
Z pociągu można zrezygnować
Przed rozpoczęciem podróży pociągiem możemy zrezygnować z przejazdu i zwrócić bilet. Nie dotyczy to promocyjnych ofert międzynarodowych.
Można także zmienić termin wyjazdu, miejscowość docelową oraz klasę wagonu. Zanim kupimy bilet, warto zapytać o warunki jego zwrotu, ponieważ przewoźnik kolejowy ma prawo żądać odstępnego - zaznacza UOKiK. Pasażer ma prawo złożyć reklamację w przypadku opóźnienia dowolnego pociągu. Jeżeli z powodu opóźnienia lub odwołania pociągu poniesie dodatkowe koszty (np. utracone bilety na samolot, przejazd taksówką, utrata skomunikowania i konieczność zakupu nowego biletu, odwołanie rezerwacji hotelu), może domagać się od przewoźnika odszkodowania. Dlatego też warto zadbać o udokumentowanie dodatkowo poniesionych kosztów oraz dołączenie dokumentacji do reklamacji (np. faktury, rachunki, anulowanie rezerwacji, oryginały biletów). Reklamacje, skargi i wnioski dotyczące niewłaściwego wykonania umowy przewozu oraz jakości usług powinny być kierowane w pierwszej kolejności do przewoźnika. Reklamacje można składać nie później niż przed upływem jednego roku od daty zdarzenia.
Autor: ToL/Klim/ / Źródło: www.tvn24bis.pl
Źródło zdjęcia głównego: PAP/EPA