Lekarz popełnił błąd przy wypełnianiu recepty i przez to musiałeś wykupić leki bez zniżek? W programie "Biznes dla ludzi" Paweł Blajer wraz z ekspertem sprawdził, czy możemy pozwać lekarza lub przychodnię o odszkodowanie.
Najpierw walka o zapisanie do lekarza. Potem godziny spędzone w kolejce przed gabinetem. Wreszcie wizyta, najczęściej nie dłuższa niż 5 minut, bo w kolejce czekają kolejni pacjenci. Wypisanie recepty i apteka, a tam niemiła niespodzianka, bo lekarz popełnił jakiś mały błąd, na przykład w dacie, numerze PESEL lub nie „odhaczył” jakiejś rubryki. Konsekwencją często jest konieczność wykupienia recepty bez przysługujących zniżek.
Co sprawdzić?
Mecenas Oskar Luty uważa, że już przed wizytą u lekarza powinniśmy upewnić się, czy ma on zawartą umowę z Narodowym Funduszem Zdrowia, bądź czy pracuje w placówce medycznej np. szpitalu, który taką umowę posiada.
- To pierwszy sygnał dla pacjenta, że może liczyć na refundację leków, czyli na tańsze leki - mówi Oskar Luty z kancelarii DFL Legal i dodaje, że warto sprawdzić receptę tuż po wyjściu z lekarskiego gabinetu. - Warto rzucić okiem czy nie ma na niej błędów i sprawdzić, czy widnieje na niej pieczątka, podpis oraz czy nasze dane się zgadzają. Koniecznie trzeba też sprawdzić, czy na recepcie jest wpisany kod NFZ. W Warszawie jest to numer 07. Jeżeli go brakuje, to nie otrzymamy refundacji - tłumaczy Luty.
Co powinien lekarz?
Oskar Luty tłumaczy, że lekarze w Polsce nie mają obowiązku posiadania podpisanej umowy z NFZ. Oznacza to, że nie ma on prawnego obowiązku wystawiania recepty refundacyjnej. - Nawet jeśli lekarz ma zawartą umowę z NFZ, to również nie ma takiego obowiązku i nie możemy go zmusić, aby wystawił nam receptę refundacyjną - twierdzi mecenas Oskar Luty.
Jakie błędy?
Zdaniem mecenasa Oskara Lutego część błędów na recepcje może poprawić farmaceuta już w aptece. - Jeżeli podstawowe dane jak np. kod NFZ, czy nasze dane są wpisane nieprawidłowo, to może je zmienić farmaceuta - mówi Luty i dodaje, że kiedy recepta jest "nienaprawialna" możemy ubiegać się o odszkodowanie.
- Jeżeli recepta została wypisana nieprawidłowo, to możemy ubiegać się np. o zwrot kosztów ponownej podróży do lekarza. Mówimy tu o receptach z błędami, które uniemożliwiają jej zrealizowanie, czyli np. gdy brakuje na niej pieczątki lub jest nieczytelna - przekonuje Oskar Luty.
Program "Biznes dla Ludzi" Pawła Blajera do obejrzenia na antenie TVN24 Biznes i Świat od poniedziałku do piątku o godz. 20.00.
Autor: red. / Źródło: TVN24 BiS