Nie milkną echa rezygnacji Marka Sowy z funkcji prezesa Agory. - Młody, błyskotliwy, przystojny, jeździ jaguarem, lubi blichtr. To kłuło w oczy "styropian", czyli starą gwardię Agory, przyzwyczajoną do etosu intelektualisty - pisze "Puls Biznesu". Analitycy radzą jednak Agorze ekspansję na nowych rynkach, a nie poprzestawanie na obronie pozycji okrętu flagowego - "Gazety Wyborczej". A taką ekspansję, choć bez sukcesów, próbował prowadzić właśnie prezes Sowa.
Marek Sowa zrezygnował z prezesury w Agorze 13 listopada. Prasa do dziś spekuluje o powodach jego decyzji. Jak podaje "Puls Biznesu", w większości rozmów o przyczynach odejścia Marka Sowy przewija się motyw różnicy w kulturze korporacyjnej pomiędzy "specyficzną i hermetyczną" Agorą a jej byłym już prezesem.
- Jego odejście to splot czynników - ocenia cytowany przez "PB" dyrektor generalny CR Media Consulting Rafał Oracz. - Charakterologiczny, związany z brakiem porozumienia z pozostałymi osobami w zarządzie. Osobisty, związany z rozbieżnościami wizji w spółce i obawami Sowy, że nie będzie miał pomysłu na przejście trudnego roku dla Agory. I presja ze strony mniejszościowego akcjonariusza BZ WBK - wylicza Oracz.
Słabe wyniki
Rezygnację Sowy z fotela prezesa spółki większość analityków przywitała z ulgą. Ten zarządzał Agorą przez 14 miesięcy.
Za Sową z pewnością nie stały wyniki koncernu. Koszty operacyjne wzrosły o 5 proc. w dziewięciu miesiącach tego roku, a zysk netto spadł prawie o 30 proc., przy stabilnych przychodach. W ostatnim kwartale spadły przychody z reklam "GW", lokomotywy Agory. Kryzys kryzysem, ale "GW" zawsze trzymała się mocno - pisze "Puls Biznesu" i dodaje - Agora odrzuciła Marka Sowę jak obcy przeszczep.
Co z Superstacją i TV Puls?
Wciąż nie wiadomo, czy to Sowa zrezygnował z prezesury w Agorze, czy Agora zrezygnowała z niego. Analitycy przypominają o niezrealizowanych planach - kupnie Superstacji i współpracy z TV Puls - a na koniec dodają, że nagła rezygnacja Sowy to fiasko - zarówno jego, jak i Agory.
Czy Agora okopie się teraz i poprzestanie na obronie pozycji "Gazety Wyborczej", tracącej systematycznie czytelników, podobnie jak inne dzienniki? Analitycy zdecydowanie odradzają taką strategię.
- Sugerowałbym bardziej odważną budowę obecności w internecie i wejście w telewizję. Agora może budować stację pod platformę cyfrową telewizji naziemnej. Dobrym wyjściem byłoby kupno TV Plus - mówi Jakub Bierzyński, prezes OMD Poland.
Gdyby Agora chciała kupić TV Plus, musiałaby się zdecydować na partnerstwo w akcjonariacie tej stacji z... Zakonem Franciszkanów.
Źródło: Puls Biznesu