"Uczestnikowi nie przysługuje z powodu odwołania imprezy żadne odszkodowanie" - to jeden z punktów umowy, jakimi organizatorzy wycieczek próbują oszukać turystów. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów informuje, że aż 96 proc. skontrolowanych biur podróży zawiera nieuczciwe umowy.
Po kontroli przeprowadzonej w biurach podróży na jaw wyszła przykra prawda: polscy turyści są oszukiwani przez biura podróży. UOKiK wszczął już ponad setkę postępowań o naruszenie interesów konsumentów z branży turystycznej. Urząd ma prawo nałożyć na biuro karę do 10 proc. zeszłorocznego przychodu. Chodzi o wyeliminowanie nieuczciwych wzorów dokumentów, które podpisuje się przed wyjazdem.
Turystyczne cyrografy
Jak mówi Agnieszka Doering z UOiKK, biura najczęściej próbują oszukać klienta zastrzegając sobie (bezpodstawnie) możliwość zmiany warunków umowy. Często piszą w umowie, że warunki zamieszkania, czy środek transportu mogą przed wyjazdem ulec zmianie. Przykładowy zapis z nieuczciwej umowy:"Biuro zastrzega sobie możliwość zmiany miejsca odlotu i przylotu, trasy samolotu (międzylądowania), rodzaju samolotu, przewoźnika i czasu lotu przed odlotem".
Organizatorzy przyznają sobie też prawo do zmiany ceny wycieczki. To zgodne z prawem, jednak klient powinien zostać poinformowany o dokładnych przyczynach takiej decyzji co najmniej na 21 dni przed urlopem - podkreśla UOKiK.
Często zawierają w umowie zapis, że klient, który decyduje się na ofertę last minute, ma ograniczone prawa do reklamacji. Przykładowo umowa informuje, że biuro "nie rekompensuje reklamacji dotyczących hoteli lub przewoźnika, jeżeli przedmiot reklamacji w uznaniu hotelu lub przewoźnika jest bezpodstawny". Jednak godnie z prawami konsumenta nawet w przypadku wyjazdów wykupywanych w ostatniej chwili przysługuje pełne prawo do reklamacji.
Do sądu po odszkodowanie
Nieuczciwym zabiegiem jest także zaznaczanie w umowie, że biuro podróży nie zwraca zaliczki lub nie wypłaca odszkodowań w przypadku odwołania imprezy "z przyczyn od siebie niezależnych (decyzja władz państwowych, działania siły wyższej itp.)". Uczestnik otrzymuje z tego tytułu zwrot pełnej wpłaty, lecz "nie przysługuje mu z tego tytułu odszkodowanie". Zdaniem UOKiK, turysta, który z powodu odwołania wycieczki czuje się pokrzywdzony, może dochodzić w sądzie dodatkowego odszkodowania.
Dyrektor Europejskiego Centrum Konsumenckiego, Aleksanda Olczak daje turystom kilka rad: należy m.in. zachowywać wszystkie otrzymane od biura podróży foldery i drukować umowy zawierane przez internet.
Podróże do poprawy
Na podstawie kontroli UOKiK nowe "kruczki prawne" zostały zapisane w specjalnym Rejestrze Klauzul Niedozwolonych, dzięki któremu konsumenci mogą sprawdzić, na jakie zapisy zwracać uwagę. Wiadomo bowiem, że klienci podpisują umowy w nieświadomości, bez dokładnej znajomości prawa.
Ministerstwo Sportu i Turystyki zapowiada w tym roku nowelizację ustawy o usługach turystycznych, uregulowane mają zostać wątpliwe zapisy, m.in. sprawa wykupywania wycieczek przez internet.
Źródło: Gazeta Wyborcza, TVN CNBC Biznes
Źródło zdjęcia głównego: sxc.hu