Minister skarbu Włodzimierz Karpiński i wiceminister MSP Rafał Baniak spotkają się w Brukseli z komisarzem UE ds. konkurencyjności Joaquinem Almunią w sprawie PLL LOT. W spotkaniu uczestniczyć będzie także prezes narodowego przewoźnika Sebastian Mikosz.
O planowanym na czwartek spotkaniu poinformowała w środę rzeczniczka MSP Agnieszka Jabłońska-Twaróg.
Komisja Europejska w ubiegły piątek opublikowała w dzienniku urzędowym główne elementy i założenia planu restrukturyzacji PLL LOT. Od tego momentu konkurencja, czyli np. inne linie lotnicze, mają 30 dni na zgłaszanie pytań i uwag do dokumentu.
Komisja w listopadzie ubiegłego roku zdecydowała o otwarciu postępowania wyjaśniającego w sprawie udzielonej pomocy publicznej dla PLL LOT na restrukturyzację.
Pod koniec stycznia br. KE opublikowała na swoich stronach internetowych formalną decyzję rozpoczynającą ten proces.
Konkurencja skrytykuje plan restrukturyzacji?
- To kolejny etap standardowej procedury w przypadku podmiotów, które ubiegają się o taką pomoc. Jednocześnie Komisja podała do publicznej wiadomości główne założenia i elementy planu restrukturyzacji, by poddać je konsultacji z uczestnikami rynku lotniczego - mówił pod koniec stycznia prezes Mikosz.
Prezes mówił wówczas, że odpowiedzi mają pomóc Komisji w pełni ocenić i zaakceptować plan restrukturyzacji spółki, dlatego opublikowany dokument przyjmuje formę listy pytań i kwestii wymagających wyjaśnienia.
Dodał, że LOT także na bieżąco odpowiada na wszystkie pytania przedstawicieli Komisji, w opublikowanym dokumencie nie ma zatem "niczego nowego czy zaskakującego".
Mikosz spodziewa się, że konkurencja skrytykuje plan i zgłosi do niego szereg wątpliwości. Nie wyklucza też nieprzychylnych LOT-owi wypowiedzi ekspertów.
W planie restrukturyzacji PLL LOT na koniec tego roku założono zysk z działalności operacyjnej spółki na poziomie 64 mln-78 mln zł, a w 2015 r. 113mln-137 mln zł.
Trwała rentowność LOT-u w 2015?
W grudniu 2012 roku przewoźnik otrzymał pierwszą transzę pomocy 400 mln zł (ok. 100 mln euro). Komisja Europejska wydała w maju 2013 roku tymczasową zgodę na pożyczkę. Miesiąc później do KE trafił plan restrukturyzacji, zawierający wytyczne dotyczące przyszłości LOT-u, zakładające m.in. modernizację floty. Plan zakłada także m.in. przekazanie LOT-owi drugiej transzy pomocy na restrukturyzację w wysokości 381 mln zł oraz uzyskanie trwałej rentowności przez spółkę od 2015 r.
Na początku listopada ub.r. KE wszczęła szczegółowe postępowanie, aby ocenić, czy przyznanie PLL LOT w sumie ok. 200 mln euro pomocy restrukturyzacyjnej jest zgodne z unijnymi zasadami pomocy państwa. Jeśli KE nie uzna już udzielonej pomocy państwa za dozwoloną, LOT może być zmuszony do jej zwrócenia.
Autor: ToL/Klim/ / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: TVN 24