"Mieliśmy technologię, nie produkt". Polak, który podbił Dolinę Krzemową

Najnowsze

TVN CNBCJaromir Działo odniósł duży sukces w popularnej Dolinie Krzemowej

Bronisław Komorowski spotkał we wtorek z polskimi przedsiębiorcami, którzy odnoszą sukcesy w popularnej Dolinie Krzemowej. Jednym z symboli sukcesu Polaków w USA jest Jaromir Działo. Polski informatyk i biznesmen, który obecnie jest partnerem zarządzającym w funduszu Status Venture sprzedał swój projekt Topicmarks amerykańskiemu gigantowi z mediów społecznościowych - serwisowi Tagged.com.

35-letni Jaromir Działo karierę informatyka rozpoczął jeszcze na studiach. Jako student krakowskiej Akademii Górniczo-Hutniczej projektował portale między innymi dla Polskiej Agencji Prasowej i PLUS GSM.

Pierwsze kroki w biznesie nie były jednak zbyt udane dla młodego informatyka. W 1999 roku Jaromir Działo, w ramach projektu "Aniołowie Biznesu", założył pierwszy start-up. Firma, mimo stosowania nowoczesnych technologii upadła po roku z powodu braku finansowania.

Szwajcarski biznes

Kolejnym przystankiem na drodze polskiego biznesmena była Szwajcaria. Tam Jaromir Działo z nalazł wspólnika z którym założył firmę R&D firma zajmowała się głownie projektowaniem systemów i algorytmów dla szwajcarskich banków, które pozwalały oszacować ryzyko kredytowe. Firma Działy stworzyła również projekt, w ramach którego dystrybucja reklam w szwajcarskich kinach przeszła z systemu analogowego na cyfrowy.

Wtedy też Działo razem ze wspólnikiem postanowili zainwestować w tworzenie własnego produktu. Jednym z ich pomysłów był projekt, który przerodził się później w Topicmarks. Dużym przełomem było zwycięstwo w prestiżowym konkursie Seedcamp, który w 2010 roku odbył się w Kopenhadze.

Podbój Doliny Krzemowej

Po sukcesie w Seedcamp Działo wraz ze współpracownikami postanowili podbić Dolinę Krzemową. Początki były trudne, gdyż nowy pomysł miał problemy ze zdobyciem inwestorów. Kolejny przełom nastąpił, kiedy Topicmarks wygrał prestiżowy konkurs Founder Showcase. Jednym z sędziów tego konkursu był Aaron Patzer, który zainwestował w firmę Polaka.

- Mieliśmy na początku technologię, a jeszcze nie produkt. A według mojej prywatnej definicji technologię od produktu odróżnia to, że technologii nikt nie używa, natomiast produkt jest używany przez jak największą ilość ludzi - opowiadał Działo.

Od pozyskania finansowania do sprzedaży dojrzała w dziewięć miesięcy. Pod koniec 2011 roku ofertę kupna Topicmarks złożył serwis Tagged.com, jeden z gigantów na rynku mediów społecznościowych. Jednocześnie firma Działy negocjowała z dziewięcioma innymi podmiotami wśród których byli między innymi tacy potentaci jak Google Ventures, Microsoft, Evernote czy Dropbox.

Obecnie Jaromir Działo współpracuje z funduszami inwestycyjnymi w Polsce, Stanach Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii. Jest też jednym z głównych organizatorów konkursu Global Student Entrepreneur Awards w Polsce. Jednak, jak sam podkreśla, jego głównym celem jest pomaganie młodym polskim start-upom w pozyskaniu finansowania. Według Działy technologicznie młodzi informatycy w Polsce biją Amerykanów na głowę, ale brakuje im umiejętności w tworzeniu produktów zdolnych zawojować rynek.

Autor: dln/rs / Źródło: tvn24

Źródło zdjęcia głównego: TVN CNBC