Legenda stawia sprawę prosto: była kolej, a według przejeżdżających pociągów regulowano zegarki. Teraz kolejowe życie jest dużo bardziej skomplikowane: kolejowych spółek są dziesiątki, pociągi jeżdżą "różnie", a rozkład stał się literaturą piękną. Zobacz, kto rządzi w tym świecie.
W Polsce za pasażerskie przewozy kolejowe odpowiadają dwie główne spółki transportowe: Polskie Koleje Państwowe oraz Przewozy Regionalne. Nie mają właściwie nic ze sobą wspólnego. Pierwsza należy do Skarbu Państwa, druga do samorządów województw.
Polskie Koleje Państwowe - firma-matka
Jedynym akcjonariuszem Polskich Kolei Państwowych SA jest Skarb Państwa, który reprezentowany jest przez ministerstwo infrastruktury.
I choć szefem resortu jest Cezary Grabarczyk z Platformy Obywatelskiej, to odpowiedzialnym za kolej jest jego wiceminister Juliusz Engelhardt z rekomendacji koalicyjnego Polskiego Stronnictwa Ludowego. Engelhardt skończył studia na Wydziale Inżynieryjno-Ekonomicznym Transportu Politechnice Szczecińskiej. Od 1999 roku jest profesorem nauk ekonomicznych. Specjalizuje się właśnie w zakresie ekonomiki transportu, w szczególności kolejowego.
Szefem - prezesem i dyrektorem generalnym - PKP SA jest Andrzej Wach. Swoją funkcję pełni od 2004 roku. To absolwent Wydziału Elektrycznego Politechniki Warszawskiej, związany z koleją od 1980 roku. Jest wiceprzewodniczącym Wspólnoty Kolei Europejskich oraz Zarządców Infrastruktury Kolejowej w Brukseli.
Córki-spółki PKP
W roku 2000 "dawne", z przedwojenną jeszcze tradycją przedsiębiorstwo Polskie Koleje Państwowe zostało przekształcone w spółkę akcyjną. Jednocześnie wydzielono z niego wyspecjalizowane spółki. Przedstawiamy te, które są bezpośrednio związane z przewozami pasażerskimi:
PKP Polskie Linie Kolejowe (PKP PLK) są odpowiedzialne za infrastrukturę kolejową (bez dworców i nieruchomości - zarządza nimi spółka-matka czyli PKP S.A.), rozbudowę i utrzymanie linii kolejowych, modernizację oraz udostępnianie ich przewoźnikom. To ta firma odpowiedzialna jest też za układanie rozkładu jazdy pociągów po polskich torach. Szefem PLK od 2009 roku jest Zbigniew Szafrański.
PKP Intercity (PKP IC) to spółka obsługująca pociągi ekspresowe, pospieszne, Intercity, międzynarodowe, EuroCity, EuroNight oraz Tanich Linii Kolejowych. Prezesem spółki od 2010 roku jest Grzegorz Mędza, z wykształcenia ekonomista. W latach 2004-2005 w rządzie SLD pełnił funkcję podsekretarza stanu ds. finansowania infrastruktury i restrukturyzacji kolei.
WARS zarządza wagonami restauracyjnymi, sypialnymi oraz tymi z miejscami do leżenia. Dysponuje ponad 810 wagonami, których właścicielem jest spółka PKP Intercity. Prezesem WARS-u jest Krzysztof Supa.
PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście (PKP SKM) odpowiada za pasażerską miejską kolej aglomeracji gdańskiej. Jej pociągi łączą Gdańsk, Sopot, Gdynię, Rumię, Redę, Wejherowo Tczew oraz Słupsk. Jest jedynym w pełni wykształconym systemem SKM w Polsce. Prezesem spółki jest Maciej Lingowski.
PRZEWOZY REGIONALNE
Przewozy Regionalne sp. z o.o. to firma należąca do samorządów województw. Jeszcze przed rokiem w nazwie miała także literki PKP, ale usunęła je, biorąc ostateczny rozwód z firmą-matką. Istnieje od czasu przekształceń polskiej kolei na początku tego wieku, ale w 2008 roku jej właścicielami zostały samorządy regionalne, reprezentowane przez marszałków województw. Firma odpowiada za regionalne przewozy pasażerskie, obsługuje pociągi osobowe i przyspieszone (REGIO), pospieszne (interREGIO i REGIOekspres). Jest największym przewoźnikiem kolejowym w Polsce, ale też od dawna ma gigantyczne kłopoty finansowe. Za przejazd swych pociągów po torach zarządzanych przez PLK musi im płacić, pomieszczenia na kasy biletowe wynajmuje od PKP SA. Prezesem spółki jest Małgorzata Kuczewska-Łaska. Wpływ na rozkład jazdy Przewozów Regionalnych, ich ofertę biletową oraz kierunki rozwoju i inwestycji mają właściciele - czyli marszałkowie województw i ich sejmiki. One też dofinansowują deficytową działalność firmy.
Koleje Mazowieckie (KM) zapewniają kolejowy transport pasażerski w aglomeracji warszawskiej oraz województwie mazowieckim. KM zostały powołane przez Samorząd Województwa Mazowieckiego oraz Przewozy Regionalne. Obecnie wszystkie udziały spółki należą do województwa mazowieckiego. Prezesem spółki jest Artur Radwan.
Źródło: tvn24.pl