W trzech czwartych skontrolowanych Urząd lokali gastronomicznych wykryto nieprawidłowości - alarmuje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. "Konsument ma prawo do reklamacji, jeśli posiłek jest niezgodny z zamówieniem – nieświeży, czegoś w nim brakuje lub został użyty zamiennik składnika bez jego wcześniejszej zgody" - przypomina Urząd.
- To nie są dobre wyniki - mówi Małgorzata Cieloch z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, wyjaśniając, że sprawdzono przede wszystkim to, jak uwidaczniane są ceny potraw i dań, które są przygotowywane oraz jak obsługiwani są konsumenci.
Prawa konsumentów w restauracji
Urząd zaznacza w pierwszej kolejności, że cennik powinien być w miejscu ogólnodostępnym - wewnątrz lub na zewnątrz lokalu. Powinien on zawierać pełną nazwę potrawy, ilość/ liczbę lub gramaturę posiłku po obróbce termicznej i cenę.
- Przede wszystkim powinniśmy mieć świadomość, że jako konsumenci, klienci danego placówki, danego miejsca, powinniśmy mieć jasną informację o cenie potrawy, którą zamawiamy, czyli ta cena potrawy i usługi, jeśli taka usługa jest na przykład serwisowa, muszą być nam podane jasno i rzetelnie i umieszczone w cenniku. Cenniki muszą podawać pełne nazwy potraw wraz z ilością i gramaturą. - wyjaśnia Cieloch.
Jak dodaje, "gramatura to ważna kwestia, ponieważ ona szczególnie odgrywa ważną rolę w wakacje". - Pamiętajmy o tym, że gramatura powinna dotyczyć dania po przygotowaniu, a nie przed przygotowaniem. Konsument powinien otrzymać cennik przed złożeniem zamówienia - zastrzega.
- Ważne jest również to, by w przypadku zadeklarowanych składników, które restaurator chciałby zastąpić jakimiś innymi odpowiednikami, musi to zrobić za zgodą konsumenta i poinformować go o tym znacznie wcześniej - dodaje.
Możliwość złożenia reklamacji
Przypomina także, że mamy prawo do reklamacji. Wyjaśnia, że możemy zareklamować usługę gastronomiczną nienależycie wykonaną, czyli na przykład za zimną potrawę, za małą gramaturę w stosunku do tego, co zostało określone, czy brak jakichś jasnych informacji dotyczących składu.
UOKiK zwraca również uwagę, że dodatkowe opłaty, np. za serwis, czy opakowanie na wynos, powinny być podane przed złożeniem zamówienia - w menu lub ustnie.
- Ważne jest, że jeżeli widzimy nierzetelną obsługę lub też mamy doświadczenia związane z tym, że jest brak jakichkolwiek informacji co do ceny czy doliczanego serwisu, w takich przypadkach prosimy o zawiadamianie najbliższego Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej - mówi Cieloch.
Źródło: tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: Darek Delmanowicz/PAP