Koncern General Motors potwierdził, że w Tychach zainwestuje ok. 250 mln euro w zaplecze i linie produkcyjne silników oraz przekładni samochodowych.
Projekt związany jest z planami inwestycyjnymi GM w Europie. Oprócz zakładów w Tychach nowe projekty ruszą także w Rüsselsheim i Kaiserslautern w Niemczech.
Rozwój i praca
Koncern w Polsce chce zainwestować w produkcję silników wysokoprężnych o pojemności 1,6 l. Produkcja ma ruszyć w 2017 r. - docelowo ma ich tam powstawać do 200 tys. sztuk rocznie. Koncern nie deklaruje obecnie, czy inwestycja przyniesie wzrost zatrudnienia w tyskich zakładach. Zapewnia natomiast, że pozwoli ona na ich dalszy rozwój i utrzymanie zatrudnienia na co najmniej obecnym poziomie 550 osób. Jak podkreślił wicepremier, szef resortu gospodarki Janusz Piechociński, który poinformował w czwartek o decyzji GM na warszawskim kongresie polskich eksporterów, dzięki nowej inwestycji w Polsce będzie produkowana większość najnowocześniejszych silników do samochodów produkowanych w ramach koncernu GM.
Połączenie
Należący do koncernu General Motors tyski zakład General Motors Manufacturing Poland (dawna fabryka silników Isuzu w Tychach) został w listopadzie ub. roku połączony z fabryką samochodów Opla w Gliwicach, tworząc jedną spółkę z dwoma oddziałami. Po połączeniu spółka zatrudnia ponad 3,5 tys. osób, z czego ok. 3 tys. w fabryce samochodów w Gliwicach, a pozostałą część w Tychach. Połączenie daje m.in. możliwość przesuwania - w miarę potrzeb - pracowników między oboma zakładami, a także wymianę doświadczeń i współpracę inżynierów z obu fabryk. W ramach nowych inwestycji GM zapowiadało, że do 2017 r. powierzchnia tyskiego zakładu wzrośnie o ok. 12 tys. m kw. Powstaną nowe działy – m.in. obróbki mechanicznej bloków silnika i wałów korbowych. W fabryce wymienione zostaną praktycznie wszystkie urządzenia – staną nowe linie produkcyjne, powstaną też stanowiska do nowoczesnego sprawdzania wyprodukowanych silników - poprzez tzw. zimne testy.
Długa historia
Firma General Motors Poland rozpoczęła działalność produkcyjną w 1994 r., kiedy uruchomiono w Warszawie montaż astry, a następnie - od 1998 r. - vectry. Warszawska montownia zakończyła działalność w czerwcu 2000 r., kiedy głównym ośrodkiem produkcyjnym General Motors w Polsce stała się otwarta w październiku 1998 r. fabryka w Gliwicach. To jeden z najnowocześniejszych zakładów koncernu na świecie. Zajmuje 74 ha, z czego 14,5 ha to budynki. GM zainwestował w Opel Polska (obecnie General Motors Manufacturing Poland) ok. 1 mld euro, a pierwszym produkowanym tu modelem była astra classic. Od listopada 2009 r. w Gliwicach powstaje astra IV w wersji pięciodrzwiowej, a od października 2011 r. również trzydrzwiowa astra GTC. Od 2012 r. wytwarzana jest astra IV w wersji sedan, a od lutego 2013 r. kabriolet cascada.
Autor: mn / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: media.gm.com