Sergio Marchionne, szef Fiata zapowiedział, że centrala jego firmy przeniesie się najprawdopodobniej do Wielkiej Brytanii. Włochy były domem koncernu przez 115 lat. Fiat w styczniu połączył się z Chryslerem. Wszystko po to, aby zapłacić mniejsze podatki.
Zarząd koncernu w środę ogłosi decyzję w sprawie przyszłości spółki. Ale szef Fiata, Sergio Marchionne, już zapowiedział, że centrala jego firmy wynosi się z Włoch. Zmiana adresu firmy ma dać jej oszczędności podatkowe.
29 stycznia zarząd koncernu zdecyduje też, na której giełdzie będą notowane wspólne akcje Fiata i Chryslera. Marchionne sugerował, że najlepszym miejscem na debiut grupy byłby Nowy Jork.
Włochy duszą konkurencję
Legendarna siedziba włoskiego koncernu znajduje się dziś w Turynie. Fiat jest we Włoszech największym prywatnym pracodawcą. Ostatnie lata były jednak dla koncernu trudne, bo firma odnotowywała mniejsze zyski. Do gorszych wyników przyczyniły się również wysokie podatki, restrykcyjne prawo i ochrona praw pracowników. To wszystko sprawiło, że Fiat stał się mniej konkurencyjny.
Marchionne stwierdził, że nie ma znaczenia, gdzie znajdzie się nowa siedziba jego firmy, bo zarówno Fiat, jak i Chrysler to globalni gracze, a jak dodał on sam "mieszka w samolocie".
Szacuje się, że wyjście Fiata z Włoch, i przeniesienie do Wielkiej Brytanii, pozwoliłoby spółce płacić niższe podatki. - Gdy rzeczywista produkcja samochodów nie będzie odbywać się w Wielkiej Brytanii, to powodem zmiany będzie w dużej mierze niższy podatek - mówi Chris Morgan, szef polityki podatkowej w KPMG.
Nowy model produkowany w Polsce?
O kontrakty z Fiatem wciąż stara się również polskie Ministerstwo Gospodarki. W czwartek wicepremier Janusz Piechociński spotka się w Rzymie z przedstawicielami koncernu. Na spotkaniu mają zostać ustalone szczegóły o uruchomienia produkcji nowego modelu tej marki w Polsce.
- Mamy deklarację, że w kwietniu zostanie ogłoszona nowa strategia (Fiata - red.). Jestem przekonany, że przywiozę z Rzymu jej istotny element dla polskich zakładów koncernu Fiata mówiący o nowym modelu samochodu - mówi wicepremier.
Dotknięty kryzysem Fiat zdecydował przed rokiem o zakończeniu w Polsce produkcji modelu Panda Classic. Mimo to koncern pozostaje największym producentem samochodów w Polsce.
Autor: msz//gry / Źródło: Reuters, Wall Street Journal, PAP