Według Amerykanów niektóre technologie i rozwiązania swój szczyt popularności mają już dawno za sobą. Część z nich niedługo odejdzie w niepamięć. Oto ranking dziesięciu z nich dotyczący głównie rynku amerykańskiego.
1. Telewizja kablowa Zdaniem analityków amerykańska telewizja kablowa najlepszy czas ma już za sobą. W USA obecnie ponad 54 mln gospodarstw domowych płaci za taką formę telewizję. To spadek od 2012 roku o ponad 3 proc. i ponad 17 proc. w ciągu ostatnich 10 lat. Analitycy prognozują, że operatorzy w tym roku stracą ok. 1,3 mln abonentów. Spadek - na amerykańskim rynku - jest po części spowodowany tym, że klienci korzystają z często tańszych rozwiązań, które zapewniają taką samą ofertę programową. Kluczowym rynkiem jest tutaj internet. Dzięki połączeniu z siecią widzowie mogą bezpośrednio w swoich telewizorach oglądać koncerty, programy informacyjne, transmisje sportowe, czy filmy.
2. Usługi telefonii stacjonarnej
Coraz mniej gospodarstw domowych korzysta z telefonu stacjonarnego. Coraz więcej osób z telefonów komórkowych. Liczba ta rośnie z roku na rok. Rezygnacja z telefonu stacjonarnego pozwala obniżyć miesięczne wydatki. Nie oznacza z kolei ograniczenia dostępu do usług telekomunikacyjnych. W zamian możemy korzystać np. ze Skypa, który umożliwia rozmowy wideo w dowolnym miejscy na świecie. Także za pomocą smartfona.
3. Urządzenia GPS
Jeszcze kilka lat temu urządzenie nawigacyjne były marzeniem wielu kierowców. Jednak np. w USA sprzedaż odbiorników GPS spadła z 18 mln sztuk w 2009 roku do 7 mln w 2012. Tradycyjne nawigacje samochodowe są coraz częściej wypierane przez zwykłe smartfony, wyposażone w mapę. Aplikację GPS można na swój telefon ściągnąć za darmo. Oddzielnym tematem są samochody standardowo wyposażone w nawigację. Ich liczba, przynajmniej w USA, rośnie z roku na rok.
4. DVD i Blu-ray
Tak jak niegdyś zamarł rynek kaset video, tak teraz kurczy się ten dotyczący płyt DVD i Blue-ray. Klienci zamiast biegać do wypożyczalni, czy wydawać pieniądze na zakup filmu w sklepie, wolą korzystać z usług opartych na subskrypcjach (np. w internecie). tak też można płacić za odtworzenie konkretnego filmu dużo mniej, niż kosztuje np. zakup płyty. Konsekwencją tego jest spadek liczby sprzedanych odtwarzaczy DVD i Blu-ray.
5. Pokoje hotelowe
Coraz więcej osób podróżuje, rośnie więc cena pokoi hotelowych. W USA wzrosła ona prawie 13 proc. w ciągu trzech ostatnich lat. Jest jednak tańsza alternatywa. Podróżni mogą rezerwować mieszkania, domy lub pokoje bezpośrednio u właściciela danej nieruchomości. Już teraz usługi takie stają się coraz bardziej popularne.
6. Dwuletnie umowy z operatorami komórkowymi
Każdy to chyba zna. Kontrakt trwa dwa lata, w tym czasie nie możemy np. wymienić telefonu. Alternatywą są oferty bez umowy. Oczywiście telefon kosztuje więcej, ale często dużo mniej płacimy potem za rozmowy.
7. Komputery stacjonarne i laptopy Komputery stacjonarne na naszych biurka to już coraz częściej rzadkość. To samo dotyczy laptopów. Wszystko przez coraz większą popularność tabletów. Powód jest prosty - umożliwiają one korzystanie z tych samych funkcji co komputer, nie zabierając tyle miejsca. Dodatkowo są mobilne i zazwyczaj tańsze.
Takiego wyboru oczywiście nie mają ci, którzy przy komputerach pracują - graficy, architekci, przedsiębiorcy. Im duży, wydajny komputer, jest niezbędny
8. Dodatkowa przestrzeń na nogi w klasie ekonomicznej
W ostatnich latach bardziej popularną ofertą było sprzedawanie przez linie lotnicze, w tym American Airlines i Delta Air Lines, dodatkowego miejsca na nogi w pierwszych i ostatnich rządach klasy ekonomicznej. To dodatkowy koszt ok. 180 dolarów. Za podobną kwotę (100-200 dolarów) można wykupić miejsca w klasie biznes, gdzie siedzenia są znaczne wygodniejsze, a obsługa na wyższym poziomie.
9. Karty kredytowe z punktami lub programem lojalnościowym
Wiele banków proponowało w ostatnich latach karty kredytowe z programem naród. "Korzystasz, możesz coś wygrać", ale takie karty to zazwyczaj wyższe opłaty. O wiele bardziej opłaca się np. karta z opcją cash-back, czyli zwrotem jakiejś część poniesionych wydatków. Najczęściej od 1 do 5 proc.
10. Aparaty cyfrowe
Coraz mniejsza jest także sprzedaż cyfrowych aparatów fotograficznych. Wszystko przez rosnącą popularność smartfonów, które już bardzo często oferują wbudowane aparaty fotograficzne, których jakość porównywalna jest z popularnymi cyfrówkami.
Dodatkowo coraz chętniej kupowane są tzw. aparaty do zadań specjalnych. Można nimi uwieczniać ekstremalne wyczyny - np. nurkowanie, czy skok ze spadochronem.
Autor: mn//gry / Źródło: marketwatch.com, tvn24bis.pl