Telefonia internetowa rzuca wyzwanie tradycyjnym operatorom - donoszą "Polska" i "Dziennik". Skype, jeden z najpopularniejszych komunikatorów, za niecałe 13 zł miesięcznie od dziś umożliwia dzwonienie niemal bez ograniczeń z komputera lub internetowego telefonu na linie stacjonarne w Polsce.
Opcji jest kilka - podkreśla "Dziennik". Za 12,59 zł miesięcznie każdy użytkownik będzie mógł dowolnie długo rozmawiać, dzwoniąc na wszystkie stacjonarne numery w Polsce. Za tę samą kwotę mozna wybrać inny kraj - ale zawsze tylko jeden. Za 40,19 zł oferta zostanie rozszerzona na 34 kraje świata, w tym Wielką Brytanię i Stany Zjednoczone. Jeśli wystarczą nam połączenia do 20 europejskich krajów - to jest opcja za 17,19 zł miesięcznie.
Łączny czas rozmów jest wprawdzie ograniczony - ale to 10 tysięcy minut w ciągu miesiąca. Aby go wykorzystać trzeba więc rozmawiać 5,5 godziny każdego dnia. Aby skorzystać z oferty wystarczy mieć w domu szerokopasmowy internet i podpisać umowę ze Skype’em. Rozmawiać można albo za pomocą komputera, albo specjalnych internetowych telefonów. Abonament można zamówić na miesiąc, a potem dowolnie go przedłużać albo zmieniać na inny.
Skype na całym świecie ma już ponad 300 mln użytkowników. Swoją ofertą w Polsce chce zrewolucjonizować rynek telekomunikacyjny. Czy to rzeczywiście może się udać? Dotąd żadnej firmie nie udało się zagrozić pozycji Telekomunikacji Polskiej - zauważa "Dziennik".
Jednak zdaniem ekspertów w tym wypadku może być jednak inaczej. - Kluczowa może być cena - mówi gazecie Marta Borowik, analityk rynku z firmy IDC Polska.
Tradycyjni się bronią Operatorzy bronią się, jak mogą, choć żaden z nich na razie nie zaoferował klientom naprawdę nielimitowanych rozmów - zauważa "Polska". Telekomunikacja Polska ma plan taryfowy TP 2000 kosztujący co miesiąc 109 zł. Za tę cenę mamy do wykorzystania 2 tysiące minut rozmów na telefony stacjonarne, niezależnie od pory dnia i miejsca w Polsce, do którego dzwonimy. Podobnymi ofertami mogą pochwalić się główni konkurenci Telekomunikacji - Netia i Tele2.
Wszystkich przebił jednak Skype, który za niecałe 13 zł miesięcznie daje w swojej ofercie 10 tys. minut rozmów. Nazwa "nielimitowane rozmowy" to chwyt marketingowy, jednak 10 tys. minut do wykorzystania w miesiąc daje prawie 5,5 godziny rozmów dziennie.
Niewykluczone, że oferta Skype'a podkopie pozycję tradycyjnych operatorów telefonii stacjonarnej. Komunikator ma w Polsce ok. 10 mln zarejestrowanych użytkowników (dokładne dane nie są znane), z czego około połowa korzysta ze Skype'a regularnie.
Za liderem podąża wielka grupa innych firm oferujących dzwonienie przez sieć. Największe z nich to Tlenofon (usługa portalu Tlen.pl), FreecoNet, Gadu--Gadu, Actio, Słuchawka.pl i wiele innych.
Co najważniejsze, dzwonienie przez internet dostępne jest nie tylko dla posiadaczy komputera podłączonego do sieci. Część firm (np. FreecoNet) montuje u abonentów specjalne przystawki do kabla telefonicznego, które przekierowują rozmowę na łącza internetowe - pisze "Polska".
Biznes prawie idealny Jednak według ekspertów oferta Skype, choć bardzo atrakcyjna, wcale nie jest skazana na sukces. - Ceny, jakie zaproponowali, są świetne. Jednak konieczność posiadania komputera, podłączenia do sieci, słuchawek i mikrofonu to poważne ograniczenie, które odstrasza część użytkowników - uważa Magda Borowik. Według niej mimo atrakcyjności cenowej, telefonia internetowa w Polsce nadal jest niszą, którą ogranicza głównie nieufność potencjalnych klientów. - Wiele osób nie umie korzystać z komputera lub nie ufa telefonowi, w który trzeba klikać na ekranie - komentuje.
Skype jest tego świadomy. - Nie planujemy kampanii reklamowej. Informacje o nowych usługach będą rozsyłane mailem do użytkowników - mówi na łamach "Polski" Enrico Noseda, europejski dyrektor rozwoju w Skype.
Źródło: "Dziennik", "Polska"
Źródło zdjęcia głównego: sxc.hu