Do Senatu trafiły właśnie dwie ustawy uchwalone przez Sejm. W obu są regulacje dotyczące wysokości podatku VAT na ciastka. Każda inaczej: ich zapisy są sprzeczne - ustaliła TVN CNBC. Senat obiema ustawami zajmie się na środowym posiedzeniu.
Tak zwana ustawa deregulacyjna na ciastka wprowadza stawkę 8-procentową niezależnie od ich terminu przydatności do spożycia. Uchwalona niemal jednocześnie ustawa o zmianie ustawy o VAT wprowadza dwie stawki, uzależnione od terminu ważności. Z punktu widzenia budżetu spór większego znaczenia nie ma, ale dla przedsiębiorców-cukierników to niemal być albo nie być.
W gąszczu procentów
W pierwszej z ustaw zapisano propozycję opodatkowania wszystkich ciastek 8-procentową stawką VAT. Druga ustawa przewiduje utrzymanie obecnych, obowiązujących od stycznia przepisów, czyli dwóch stawek VAT: 8-procentowej dla ciastek z terminem przydatności nie przekraczającym dwóch tygodni, i 23-procentowej dla tych z dłuższym terminem przydatności do spożycia.
Jakby tego było mało, senatorowie mają jeszcze swój, trzeci pomysł na podatek od ciastek. - Myśmy jako komisja budżetu i finansów publicznych zaproponowali, żeby tą graniczną wielkością było 45 dni od momentu wyprodukowania tego ciastka. To jest oczywiście decyzja umowna - mówi przed kamerą TVN CNB senator Kazimierz Kleina (PO).
A może by prościej?
Przewodniczący senackiej Komisji Budżetu i Finansów Publicznych nie ukrywa, że propozycja senatorów została umówiona z resortem finansów. Na taką umowę nie zgadzają się jednak najbardziej zainteresowani, czyli producenci ciastek. - Jest zupełnie bezsensowne na poziomie ustawy VAT doprecyzowanie tego terminu przydatności. Ponieważ już PKWiU z gruntu zakłada, że towary bez konserwantów powinny być sprzedawane z VAT-em obniżonym - przekonuje prokurent firmy Dan Cake z Chrzanowa Małgorzata Chudzik.
PKWiU, czyli Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług precyzuje: ciastka świeże i bez konserwantów - 8 proc., z konserwantami - 23 proc. Takiego podziału wymaga od nas unijne prawo.
Źródło: TVN CNBC
Źródło zdjęcia głównego: TVN CNBC