Około 1,5 mld zł długu muszą w tym roku spłacić PKP SA - zapowiedział prezes PKP SA i szef całej Grupy PKP Jakub Karnowski. Z całym swoim zadłużeniem sięgającym 3,3 mld zł kolejarze chcą się uporać do 2022 roku. Do lutego znane będzie nazwisko nowego prezesa PKP Cargo – dodał Karnowski. Poprzedni prezes spółki, Łukasz Boroń, zrezygnował ze stanowiska w połowie listopada ubiegłego roku.
Na ten rok przypada spłata około 1,5 mld zł. Podobnie jak w zeszłym roku kolejarze chcą pozyskać pieniądze głównie z prywatyzacji i sprzedaży nieruchomości. W zeszłym roku środki na spłatę zadłużenia pochodziły m.in. z prywatyzacji spółki Polskie Koleje Linowe, na której PKP SA zarobiło 215 mln zł oraz ze sprzedaży części akcji PKP Cargo na warszawskiej giełdzie.
- Na początku 2012 r. zadłużenie PKP SA wynosiło około 4,2 mld zł. W tej chwili sięga ono ok. 3,3 mld zł. Spłaciliśmy więc około miliarda złotych i równie konsekwentnie chcemy działać w przyszłości - powiedział Karnowski.
W tym roku natomiast PKP SA chce rozpocząć procesy prywatyzacyjne trzech spółek: PKP Energetyka, TK Telekom i PKP Informatyka. Na samej sprzedaży nieruchomości kolejarze chcą zarobić około 400 mln zł. - Niewykluczone też, że część potrzebnych pieniędzy pożyczymy na rynku - powiedział Karnowski.
Spłata zadłużenia PKP jest jednym z głównych zadań PKP SA, czyli spółki-matki kolejowej grupy.
Stary dług, nowy prezes
Na stanowisko prezesa PKP Cargo, największego polskiego kolejowego przewoźnika towarowego aplikuje kilkunastu kandydatów. - Koperty z ofertami zostały otwarte we wtorek, a w przyszłym tygodniu odbędą się przesłuchania kandydatów - wyjaśnił Karnowski, który jest jednocześnie przewodniczącym Rady Nadzorczej PKP Cargo.
PKP SA, mimo listopadowego debiutu PKP Cargo na warszawskiej giełdzie, nadal jest większościowym udziałowcem przewoźnika. Karnowski pytany o plany dotyczące należącego do PKP pakietu akcji powiedział, że nie została podjęta żadna decyzja w tej sprawie i nie oczekuje takiej decyzji w najbliższych miesiącach.
Zdaniem Karnowskiego ubiegły rok był dość specyficzny z punktu widzenia wyników finansowych PKP Cargo, ponieważ odbije się na nich koszt wprowadzenia paktu gwarancji pracowniczych dla załogi, zawartego przed debiutem giełdowym spółki. Pracownicy PKP Cargo otrzymali m.in. 4-letnie i 10-letnie gwarancje zatrudnienia oraz premię prywatyzacyjną w formie akcji pracowniczych.
Grupa PKP powstała w 2001 r. z podziału przedsiębiorstwa Polskie Koleje Państwowe. W skład Grupy wchodzi jedenaście spółek: spółka-matka PKP SA, spółki przewozowe: PKP Cargo, PKP Intercity, PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście i PKP LHS, oraz spółki zarządzające infrastrukturą kolejową: PKP Polskie Linie Kolejowe, PKP Energetyka, TK Telekom i PKP Informatyka oraz świadczące inne usługi (KPT-W Natura TOUR, Drukarnia Kolejowa Kraków, CS Szkolenie i Doradztwo). Grupa zatrudnia ponad 80 tys. pracowników. Jest to czwarta co do wielkości kolej europejska.
Autor: tryb/klim/ / Źródło: PAP