Powstaną około 42 kilometry drogi ekspresowej S6, tak zwanej Trasy Kaszubskiej, na odcinku z Bożegopola Wielkiego do Luzina i z Luzina do Gdyni - ogłosił wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit. Będzie to tylko część trasy, o budowę której od wielu lat apelują samorządy i mieszkańcy.
W piątek w Wejherowie wiceminister Szmit podpisał decyzję o skierowaniu do drugiego etapu przetargu na budowę trasy na odcinkach z Luzina do Szemudu i z Szemudu do Gdyni - Wielkiego Kacka o łącznej długości ponad 30 km. Pierwszy etap przetargu zakończył się we wrześniu 2015 roku.
Oczekiwania większe
Podczas konferencji prasowej Szmit poinformował, że ze względu na ograniczone fundusze, na razie powstanie tylko część trasy S6. Za około dwa miliardy zł ma powstać blisko 42 km drogi ekspresowej. Nadal nie będzie budowana trasa w kierunku Słupska i Koszalina. - Rozumiem oczekiwania, że inwestycja powinna iść dalej na zachód, i tak będzie - zadeklarował Szmit. - Pójdzie gdzieś w horyzoncie trzech - czterech lat S6 dalej, w kierunku Koszalina i Szczecina - powiedział. Mówiąc o łącznym koszcie budowy w wysokości ok. 2 mld zł Szmit przyznał, że "znaczna część tych środków to jeszcze nie jest do końca określona". Pieniądze mają pochodzić przede wszystkim z UE. - Dzisiaj mamy taką sytuacje, że Program Budowy Dróg Krajowych, który zostawili nam poprzednicy, przewiduje budowę na kwotę prawie 200 mld zł, a mamy 110 mld zł i musimy z tym sobie jakoś poradzić - tłumaczył Szmit. - W pierwszej kolejności realizujemy inwestycje najważniejsze, a pozostałe - gdy tylko będziemy mieli odpowiednie pieniądze - dodał. Zapewnił, że "każda z tych inwestycji zostanie zrealizowana". - Długo oczekiwana inwestycja drogi S6 w postaci tzw. Trasy Kaszubskiej doczekała się wreszcie decyzji o realizacji - powiedział sekretarz stanu w resorcie infrastruktury Kazimierz Smoliński. Wyjaśnił, że droga będzie budowana na odcinku od węzła Wielki Kack (Gdynia) do skrzyżowania z obecną drogą S6 w okolicy Bożegopola Wielkiego. - Droga na dalszym odcinku, z Bożegopola do Słupska, niewątpliwie też wymaga realizacji. Natomiast na dziś jednoznacznie trzeba stwierdzić, że w Polsce są odcinki dróg w dużo gorszym stanie technicznym i o większym natężeniu ruchu - mówił Smoliński.
Apele mieszkańców
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zamieściła już na swojej stronie internetowej zaproszenie do składania ofert cenowych na budowę trasy na dwóch odcinkach z Luzina do Gdyni. Dyrektor gdańskiego oddziału GDDKiA Radosław Kantak poinformował media, że niezwłocznie zostanie ogłoszony przetarg na budowę odcinka trasy od węzła Łęczyce do Luzina o długości ok. 15 km. Wyjaśnił, że wszystkie zadania realizowane będą w formule "zaprojektuj i buduj". Przewiduje, że budowa powinna się rozpocząć wiosną 2019 roku i potrwać około 2-2,5 roku. - Około 2021 roku powinniśmy pojechać nową trasą - dodał. Powiedział, że do zrealizowania pozostaje jeszcze ok. 60-km odcinek z Lęborka do Sianowa. O budowę S6 od wielu lat apelowali do rządu i parlamentarzystów mieszkańcy i samorządowcy z województwa pomorskiego. Na początku kwietnia z apelem do premier o wsparcie budowy trasy ekspresowej S6 na odcinku od Koszalina, przez Słupsk do Trójmiasta, wystąpiło Stowarzyszenie Samorządowe S6. Zdaniem samorządowców Pomorze Środkowe jest regionem najbardziej wykluczonym komunikacyjnie w kraju. Budowa drogi ekspresowej S6 ze Szczecina do Trójmiasta na odcinku od Sianowa przez Słupsk i Lębork do Trójmiasta i A1 miała się rozpocząć w 2018 roku. Droga ekspresowa S6 o łącznej długości około 330 km ma połączyć Szczecin, Police, Goleniów, Kołobrzeg, Koszalin, Słupsk i Trójmiasto z autostradą A1.
Autor: msz/ms / Źródło: PAP