Maszyna, która wydrąży tunel w Świnoujściu łączący wyspy Uznam i Wolin, dopłynęła do Polski - poinformowało Ministerstwo Infrastruktury. Rejs z Chin trwał ponad miesiąc. Inwestycja ma się zakończyć we wrześniu 2022 roku.
Zdjęcia i informację o zacumowaniu maszyny otrzymaliśmy również na Kontakt 24. Resort infrastruktury przekazał w piątkowym komunikacie, że "maszyna jest rozładowywana i w ciągu najbliższych miesięcy zostanie zmontowana w komorze startowej, a następnie będzie testowana".
Tunel wydrąży specjalna maszyna o długości 101 metrów, ciężarze 2740 ton i średnicy wiercenia około 13,5 metra. Urządzenie będzie przewiercało się pod dnem Świny, wykonując jednocześnie obudowę tunelu z prefabrykowanych elementów.
"Maszyna TBM została wyprodukowana w Chinach, specjalnie na potrzeby realizacji tunelu w Świnoujściu. W czerwcu tego roku odbyły się odbiory i testy urządzenia, następnie zostało ono rozmontowane do transportu. Tarcza wyruszyła w rejs do Polski północną drogą morską, przez cieśninę Beringa, opływając północne brzegi Rosji" - czytamy w komunikacie.
Rozpoczęcie drążenia tunelu planowane jest na marzec 2021 roku. Cała inwestycja ma się zaś zakończyć we wrześniu 2022 roku.
Tunel pod Świną
Całkowita długość inwestycji będzie wynosić 3,4 kilometra. Zasadnicza jej część, czyli tunel drążony pod Świną, który połączy wyspy Uznam i Wolin, będzie miał długość 1,48 kilometra.
Tunel będzie jednorurowy i powstanie w nim dwupasowa jezdnia. Dzięki tej inwestycji Świnoujście zostanie w sposób stały skomunikowane z resztą Polski. Obecnie komunikację zapewniają przeprawy promowe, które mają mocno ograniczoną przepustowość i są zależne od warunków pogodowych.
"Mieszkańcy i turyści odwiedzający Świnoujście od lat czekali na stałe połączenie drogowe pomiędzy wyspami Wolin i Uznam. Dzięki realizacji tunelu, która odbywa się przy współpracy rządu i samorządu, już za dwa lata będzie można korzystać z tego długo wyczekiwanego połączenia drogowego" - powiedział cytowany w komunikacie wiceminister infrastruktury Marcin Horała.
Koszt inwestycji
Inwestorem budowy tunelu w Świnoujściu jest Miasto Świnoujście, a Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad pełni rolę inwestora zastępczego. Inwestycja jest współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Umowę na zaprojektowanie i budowę tunelu podpisano we wrześniu 2018 roku. Wartość umowy z wykonawcą to 793 miliony złotych.
Przez kolejne miesiące trwały prace projektowe, a podsumowaniem tego etapu prac było uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, którą wojewoda zachodniopomorski wydał 7 października 2019 r. Umożliwiło to rozpoczęcie robót budowlanych w listopadzie 2019 r.
Ministerstwo poinformowało, że obecnie na placu budowy tunelu trwają intensywne roboty. "Budowa komory startowej na wyspie Uznam o długości 120 metrów i szerokości 20 metrów jest już mocno zaawansowana. Wykonywany jest wykop pod płytę denną komory" - czytamy.
Źródło: TVN24 Biznes
Źródło zdjęcia głównego: GDDKiA