W latach 2018-2022 doszło do 201 kolizji z udziałem samochodów Służby Ochrony Państwa (SOP). Takie informacje przekazał Maciej Wąsik, wiceminister spraw wewnętrznych i administracji, w odpowiedzi na interpelację poselską. Wiceszef MSWiA podał też koszty poniesione przez SOP na eksploatację pojazdów, w tym na naprawy.
Interpelację do ministra spraw wewnętrznych i administracji w sprawie kosztów ponoszonych w związku z kolizjami samochodów SOP skierowała Hanna Gill-Piątek. Posłanka (obecnie niezrzeszona) zwróciła uwagę, że powołana w 2018 roku Służba Ochrony Państwa, to miał być "lepszy zamiennik okrytego złą sławą Biura Ochrony Rządu".
"Tymczasem słynne są kolizje samochodów kierowanych przez funkcjonariuszy SOP, w których brały udział samochody wiozące premier Beatę Szydło, ministra Antoniego Macierewicza czy na przykład ministra Zbigniewa Ziobrę" - napisała Gill-Piątek.
Parlamentarzystka zapytała m.in. o to, jaki był koszt naprawy samochodów SOP w latach 2018-2022.
Kolizje rządowych samochodów
Z odpowiedzi na interpelację udzielonej przez Macieja Wąsika, wiceministra spraw wewnętrznych i administracji, wynika, że w latach 2018-2022 doszło do 201 kolizji z udziałem samochodów SOP. W ubiegłym roku były to 32 kolizje, podczas gdy rok wcześniej było 29 kolizji. Negatywnie wyróżnia się rok 2019, w którym doszło do 63 kolizji.
Czytaj także: Wypadki, kolizje, zderzenie z tramwajem, potrącenie rowerzystki. Wszystkie z udziałem SOP
Wiceminister zapewnił, że "w przypadku uszkodzenia pojazdu w wyniku kolizji, są niezwłocznie podejmowane czynności mające na celu likwidację szkody oraz, jeśli szkoda nie jest zakwalifikowana jako całkowita, pojazdy w możliwie najkrótszym czasie są przywracane do dalszej eksploatacji".
"Okres wyłączenia z użytkowania jest uzależniony od stopnia złożoności naprawy. Formacja nie prowadzi statystyk, które uwzględniają czas naprawy pojazdów" - dodał Maciej Wąsik.
Wiceszef MSWiA podał koszty poniesione przez SOP na eksploatację pojazdów, m.in. zakup nowych opon, które są wymieniane w wyniku zużycia, w tym na naprawy i remonty pojazdów służbowych. Koszty kształtowały się następująco w poszczególnych latach:
- w 2018 roku - 3 155 835,08 zł,
- w 2019 roku - 3 438 788,09 zł,
- w 2020 roku - 3 563 913,49 zł,
- w 2021 roku - 2 264 602,04 zł,
- w 2022 roku - 4 257 097,04 zł.
Łącznie w latach 2018-2022 na eksploatację pojazdów, w tym naprawy, wydano zatem blisko 16,7 mln zł.
Flota SOP
Jednocześnie wiceminister Wąsik nie przekazał informacji, jaką liczbą samochodów dysponował SOP w latach 2018-2022. Jak zaznaczył jest to informacja niejawna. "Formacja realizuje m.in. zadania ochronne z wykorzystaniem różnych pojazdów. Informacja o flocie samochodowej, którą dysponuje SOP, w szczególności obejmująca liczbę pojazdów, pośrednio wskazuje na niektóre formy i metody realizacji tych zadań. Udostępnianie tego rodzaju danych jest nie do pogodzenia z ciążącymi na formacji obowiązkami zapobiegania powstawaniu zagrożeń, (...), oraz zapewnienia ochrony własnych form i metod realizacji zadań" - czytamy w odpowiedzi na interpelację.
Ubezpieczenia OC samochodów SOP kosztowały w 2022 roku prawie 114,9 tys. zł. Ponadto - jak przekazał wiceszef MSWiA - Służba Ochrony Państwa w latach 2018-2022 nie ponosiła kosztów z tytułu ubezpieczenia AC pojazdów.
Źródło: TVN24 Biznes
Źródło zdjęcia głównego: TVN24