Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła w piątek przetarg na budowę 13-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej numer 61, czyli obwodnicę Łomży (Podlaskie) od węzła Łomża Zachód do węzła Kolno. Jest to kolejny przetarg na ten odcinek. Od poprzedniej umowy z wykonawcą GDDKiA odstąpiła.
To ostatni przetarg na odcinek S61 w Podlaskiem. Firmy swoje oferty mogą składać do 31 sierpnia.
Drugi przetarg został ogłoszony po tym, jak GDDKiA w maju rozwiązała umowę z wybranym wcześniej wykonawcą. Jak informuje w piątkowym komunikacie, inwestycja była prowadzona przez włoską firmę TOTO, która opracowała dokumentację, wystąpiła o ZRID, decyzja ta została wydana. "Potem jednak wykonawca nie poczynił żadnych postępów w zakresie przygotowania frontu robót i mimo dwóch kolejnych wezwań do rozpoczęcia konkretnie wskazanych prac – robót nie rozpoczął" - poinformowała GDDKiA i dodała, że stąd rozwiązano umowę z włoską firmą.
Zadaniem nowego wykonawcy będzie dokończenie projektowania oraz wybudowanie drogi ekspresowej S61 z drogą krajową nr 64 i całą infrastrukturą, uzyskanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie oraz oddanie do użytku nowego odcinka drogi ekspresowej S61 oraz drogi krajowej nr 64.
Odcinek S61 o długości blisko 13 kilometrów
W ramach inwestycji ma powstać droga ekspresowa o długości 12,92 km. Inwestycja obejmuje też budowę m.in. dodatkowych jezdni, chodników, ciągów pieszo-rowerowych. Wybudowane zostaną trzy węzły drogowe: Łomża Zachód, Nowogród i Łomża Północ oraz nowy, 1200-metrowy most nad doliną Narwi. Powstanie również fragment jednojezdniowej drogi krajowej nr 64 na odcinku od węzła Łomża Północ do Elżbiecina o długości 6,96 km.
"Dzięki budowie obwodnicy miasta zwiększy się bezpieczeństwo ruchu drogowego i komfort życia mieszkańców Łomży, przez której centrum dzisiaj prowadzi cały ruch tranzytowy w kierunku państw bałtyckich i Rosji (Obwodu Kaliningradzkiego)" - podała GDDKiA w komunikacie.
W nowym przetargu GDDKiA wymaga - jak poinformowano - aby prace projektowe oraz roboty wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie zostały ukończone w terminie nie dłuższym niż 30 miesięcy od daty zawarcia umowy. Wśród kryteriów pozacenowych jest m.in. możliwość skrócenia terminu wykonania zadania maksymalnie o 3 miesiące, za co są przyznawane dodatkowe punkty.
Przetarg na odcinek S61 zostanie rozstrzygnięty do końca 2021 roku
GDDKiA zakłada, że przetarg zostanie rozstrzygnięty do końca roku, a umowa podpisana na początku przyszłego. Zakończenie budowy tego odcinka planowane jest na 2024 rok, wcześniej mają być gotowe fragmenty.
Od ponad tygodnia kierowcy mogą korzystać już z pierwszego odcinka S61 Via Baltica w Podlaskiem, to 17-kilometrowy odcinek Śniadowo-Łomża Południe. W tym tygodniu udostępniono jeszcze z ograniczeniami odcinek Stawiski-Szczuczyn, w pełni ma być otwarty w najbliższych tygodniach razem z otwarciem sąsiedniego odcinka S61 Kolno - Stawiski.
Źródło: PAP