Droga krajowa ma się stać ekspresówką. Wybrano wykonawcę odcinka za ponad ćwierć miliarda

TVN24 Biznes | Moto

Autor:
mb
Źródło:
PAP
Autostrady kontra ekspresówkiTVN Turbo
wideo 2/5
TVN TurboAutostrady kontra ekspresówki

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wybrała najkorzystniejszą ofertę w przetargu na rozbudowę do standardu drogi ekspresowej odcinka drogi numer 1. Chodzi o około 7-kilometrowy fragment Podwarpie - Dąbrowa Górnicza w województwie śląskim. Inwestycja ma zostać ukończona w 2022 roku.

Jako najkorzystniejszą, z dziesięciu złożonych, wybrano ofertę firmy Budimex o wartości 282,1 mln zł.

Odwołania

GDDKiA ogłosiła przetarg na rozbudowę odcinka Podwarpie - Dąbrowa Górnicza w grudniu ubiegłego roku. W marcu br., po otwarciu ofert, drogowcy podali, że najniższą cenę 274,8 mln zł brutto zaproponowało konsorcjum Bitum, Nowak Mosty, OLS, Hucz oraz Domax. Potem zostało ono jednak wykluczone, bo uznano, że nie spełnia jednego z warunków postępowania. Konsorcjum odwołało się od tej decyzji do Krajowej Izby Odwoławczej, ale ta oddaliła jego wniosek.

W środę katowicki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad ogłosił ostatecznie, że wybrano ofertę firmy Budimex.

OGLĄDAJ TVN24 W INTERNECIE NA TVN24 GO

S1 Podwarpie - Dąbrowa Górnicza

Wykonawca ma przebudować odcinek drogi krajowej numer 1 do parametrów drogi ekspresowej na długości około 7 kilometrów z dostosowaniem nawierzchni do obciążenia 11,5 tony na oś. Zlikwidowane zostaną jednopoziomowe skrzyżowania; powstanie węzeł Ząbkowice i zostanie przebudowany węzeł Pogoria. Zaplanowano też między innymi cztery mosty, cztery wiadukty drogowe i dwie kładki dla pieszych.

Projektowana droga ekspresowa S1 na odcinku od Podwarpia do Dąbrowy Górniczej przebiegać będzie po istniejącym śladzie drogi krajowej numer 1.

Obecnie trasa ma tam standard dwujezdniowy, z kolizyjnymi skrzyżowaniami i przejściami dla pieszych z sygnalizacją świetlną. Obowiązują liczne ograniczenia prędkości, nawet do 50 kilometrów na godzinę. Nawierzchnia jest zniszczona.

Odcinek od Podwarpia do Dąbrowy Górniczej, położony w większości w granicach tego miasta, jest fragmentem tak zwanej wschodniej obwodnicy Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego. Kierowcy podróżujący tranzytem w osi północ-południe omijają tamtędy miasta Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

GDDKiA

Połączenie z autostradą

Docelowo w pełni ekspresowa trasa S1 w województwie śląskim i małopolskim połączy węzeł z autostradą A1 w pobliżu lotniska Katowice w Pyrzowicach i granicę ze Słowacją w Zwardoniu. Standard drogi ekspresowej ma obecnie na odcinkach Pyrzowice - Podwarpie (jedna jezdnia), Dąbrowa Górnicza - Tychy, a także Bielsko-Biała - Przybędza oraz Milówka - Zwardoń (jedna jezdnia).

Aby dokończyć całą arterię, potrzebne są też między innymi: druga jezdnia wysuniętego najdalej na północ odcinka S1 Lotnisko - Podwarpie - około 9,5 kilometra - w trakcie realizacji, budowa 40 kilometrów nowego przebiegu z Mysłowic do Bielska-Białej - dwa przetargi na główną część inwestycji są w toku; w jednym podpisano już umowę; oraz nowa obwodnica Węgierskiej Górki - trwa realizacja.

Autor:mb

Źródło: PAP

Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock