Prezydent Andrzej Duda podpisa艂 w poniedzia艂ek ustaw臋 o elektromobilno艣ci - poda艂a prezydencka kancelaria. Ustawa zak艂ada rozbudow臋 infrastruktury dla aut elektrycznych, zwolnienie ich z akcyzy, zwi臋kszony odpis amortyzacyjny, darmowe parkowanie i mo偶liwo艣膰 korzystania z buspas贸w przez kierowc贸w elektrycznych pojazd贸w.
Wed艂ug Ministerstwa Energii, kt贸re przygotowa艂o projekt, g艂贸wnym celem ustawy jest upowszechnienie w Polsce elektromobilno艣ci oraz transportu z wykorzystaniem paliw alternatywnych. Ma to nast膮pi膰 poprzez stworzenie systemu zach臋t do zakupu aut elektrycznych, rozw贸j infrastruktury do 艂adowania, wsparcie tych technologii w transporcie publicznym. Stworzenie podstaw prze艂o偶y si臋 na szanse biznesowe dla polskich przedsi臋biorc贸w, wykorzystanie potencja艂u sektora badawczo-rozwojowego, wzrost innowacyjno艣ci gospodarki, w szczeg贸lno艣ci sektora energii.
Czystsze powietrze
Efektami maj膮 by膰 zmniejszenie zu偶ycia tradycyjnych paliw silnikowych, a wi臋c i spadek zale偶no艣ci od importu ropy, co z kolei prze艂o偶y si臋 te偶 na zmniejszenie poziomu zanieczyszczenia powietrza. Ministerstwo liczy te偶 na stabilizacj臋 sieci elektroenergetycznej poprzez integracj臋 z ni膮 pojazd贸w elektrycznych.
- Niew膮tpliwie jest to ustawa prze艂omowa. Z jednej strony zak艂ada rozbudow臋 infrastruktury, z drugiej przewiduje korzy艣ci dla u偶ytkownik贸w pojazd贸w o nap臋dzie alternatywnym, takie jak zwolnienie z akcyzy, zwi臋kszony odpis amortyzacyjny, darmowe parkowanie czy mo偶liwo艣膰 korzystania z buspas贸w. Wszystko to sk艂ada si臋 na pakiet korzy艣ci, kt贸ry teraz b臋dzie analizowany przez przedsi臋biorc贸w i spowoduje powstanie nowych modeli biznesowych - powiedzia艂 wiceminister energii Micha艂 Kurtyka. Jak doda艂, "tworzymy zupe艂nie nowy rynek, kt贸rego regulacje starali艣my si臋 upro艣ci膰. Na przyk艂ad nie trzeba b臋dzie mie膰 koncesji na obr贸t energi膮 elektryczn膮, 偶eby oferowa膰 us艂ug臋 艂adowania".
Po wej艣ciu w 偶ycie ustawy ministerstwo b臋dzie obserwowa膰 odpowied藕 rynku.
- Ten rynek rozwija si臋 bardzo szybko i ca艂y czas b臋dziemy si臋 stara膰 zmienia膰 czy uzupe艂nia膰 regulacje, b臋dziemy w dialogu z sektorem, by wychwytywa膰 te elementy, kt贸re wymagaj膮 interpretacji czy sprecyzowania - podkre艣li艂 Kurtyka. Przypomnia艂, 偶e do艣wiadczenia np. rynku norweskiego pokazuj膮, 偶e zjawisko elektromobilno艣ci nabiera rozp臋du dopiero w jakim艣 momencie ci膮g艂ego procesu rozwoju, edukowania u偶ytkownik贸w. - Ten proces edukowania jest ci膮gle przed nami. Oczywi艣cie mamy 艣wiadomo艣膰, 偶e b臋dzie on wymaga艂 dyskusji i dialogu, ale jeste艣my na nie gotowi - powiedzia艂 wiceminister.
Samochody elektryczne
Przypomnia艂, 偶e ustawa nak艂ada szereg obowi膮zk贸w na samorz膮dy i administracj臋 centraln膮, je偶eli chodzi o stopniowe zwi臋kszenie udzia艂u pojazd贸w o nap臋dzie alternatywnym w ich flotach. Samorz膮dy b臋d膮 te偶 mia艂y mo偶liwo艣膰 wyznaczania miejsc parkingowych dla samochod贸w elektrycznych, tworzenia miejsc z 艂adowarkami.
- Mi臋dzy innymi spodziewam si臋, 偶e to poci膮gnie za sob膮 powstanie rozwi膮za艅 dla car-sharingu. Bo dzi艣 na przyk艂ad okazuje si臋, 偶e jednym z problem贸w dla car-sharingu jest brak specjalnych miejsc parkingowych w miastach - zaznaczy艂 Kurtyka.
Zaproponowano, by ustawa wesz艂a w 偶ycie 14 dni po og艂oszeniu. Tak kr贸tki termin wynika z tego, 偶e Komisja Europejska mo偶e skierowa膰 przeciwko Polsce spraw臋 do Trybuna艂u Sprawiedliwo艣ci z powodu niewdro偶enia dyrektywy 2014/94/UE.
Autor: MS / 殴r贸d艂o: PAP, tvn24bis.pl
殴r贸d艂o zdj臋cia g艂贸wnego:聽Shutterstock