Sebastian Kulczyk nie ma już udziałów w autostradowych spółkach - czytamy w "Rzeczpospolitej", która poinformowała, że flagowy projekt Autostrady Wielkopolskiej rozpoczęty przez Jana Kulczyka został sprzedany. Według dziennika autostradowe aktywa były warte około 3 miliardy złotych. Za transakcją ma stać francuski fundusz inwestycyjny Meridiam.
Jak poinformował dziennik "Rzeczpospolita", Sebastian Kulczyk sprzedał udziały w Autostradzie Wielkopolskiej za ok. 3 mld zł.
Sebastian Kulczyk kończy infrastrukturalny projekt rozpoczęty ponad 30 lat temu przez ojca, Jana Kulczyka. Syn przejął zarządzanie aktywami autostradowymi w wyniku podziału majątku z siostrą Dominiką po śmierci ojca.
Transakcja sprzedaży firmy KI One - szczegóły
"Jak nieoficjalnie dowiedziała się "Rzeczpospolita", w ostatnich dniach została ostatecznie dopięta transakcja sprzedaży firmy KI One, która miała 23,8 proc. udziałów w spółce Autostrada Wielkopolska (AWSA) oraz 40 proc. udziałów w spółce Autostrada Wielkopolska II (AWSA II.) Sprzedana została także Autostrada Eksploatacja (AESA), odpowiedzialna za utrzymanie koncesyjnych odcinków A2, a także budowlana spółka A2 Route. Należące do Kulczyka autostradowe aktywa kupił francuski fundusz inwestycyjny Meridiam. Wartość transakcji szacuje się na ok. 3 mld zł" - wytłumaczono.
Napisano, że sprzedaż pakietów koncesyjnych spółek AWSA, AWSA II oraz AESA i A2 Route ma być naturalnym elementem długofalowej strategii Kulczyk Investments. Wyjaśniono w dzienniku, że jest zakończeniem 30-letniego procesu budowy wartości tych aktywów i zarazem rozpoczęciem kolejnego etapu międzynarodowej strategii rozwoju Grupy.
"Ocenia się, że przeprowadzenie tak dużej i złożonej transakcji w czasie, gdy zarówno rynek infrastrukturalny, jak i finansowy w Polsce mocno odczuwają problemy wywołane wojną w Ukrainie i inflacją, jest sukcesem Kulczyka, przebudowującego swój portfel pod nowe trendy gospodarcze" - przekazano.
Kto kupił autostradę?
Meridiam to francuski fundusz specjalizujący się w przedsięwzięciach infrastrukturalnych, inwestujący w długoterminowe przedsięwzięcia na stabilnych gospodarczo rynkach. "Rz" podała, że Meridiam dołączył do AWSA w 2008 roku, gdy spółka negocjowała z bankami kredytowanie budowy 106-kilometrowego odcinka Nowy Tomyśl - Świecko. Jego obecność w strukturze właścicielskiej miała wtedy pozwolić na lepsze dopasowanie jej do planów i potrzeb autostradowej spółki.
"Utworzona w listopadzie 1992 r. AWSA była odpowiedzialna za budowę i eksploatację 146-kilometrowego fragmentu autostrady A2 Nowy Tomyśl Konin, który kosztował 875 mln euro i został wybudowany wyłącznie ze środków prywatnych oraz kredytów - bez pieniędzy z budżetu państwa. Włączanie do ruchu poszczególnych trzech odcinków miało miejsce w latach: 2002 (Września Konin), 2003 (Poznań Września) i 2004 (Nowy Tomyśl Poznań)" - zaznaczono.
"Natomiast AWSA II, powołana w lutym 2009 r., budowała i eksploatowała autostradę A2 pomiędzy Świeckiem i Nowym Tomyślem. Oddano ją do użytku pod koniec 2011 r. Całkowity koszt realizacji tego projektu wyniósł ponad 1,5 mld euro. Inwestycję finansowano z trzech źródeł: kredytu Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI), kredytów udzielonych przez 11 zagranicznych i polskich banków komercyjnych oraz środków własnych koncesjonariusza. Kredyt z EBI o wartości 1 mld euro był pierwszym tak wysokim zaangażowaniem tej instytucji finansowej w projekt infrastrukturalny w Polsce" - wskazano w "Rzeczpospolitej".
Komentarz spółki
Anna Ciamciak, rzeczniczka prasowa Autostrady Wielkopolskiej SA nie odpowiedziała na pytania TVN24 Biznes. "Pytania o transakcję sprzedaży udziałów w spółkach Autostrada Wielkopolska S.A. oraz Autostrada Wielkopolska II S.A. prosimy kierować do właścicieli udziałów" - przekazała.
Źródło: "Rzeczpospolita"
Źródło zdjęcia głównego: GDDKiA w Łodzi