Katowicka Specjalna Strefa Ekonomiczna wesprze inwestycję koncernu Fiat Chrysler Automobiles w Tychach, w ramach której inwestor zadeklarował ponad 755 milionów złotych nakładów - podał prezes katowickiej strefy Janusz Michałek. Producent samochodów ogłosił, że jego fabryka będzie wytwarzać nowe hybrydowe i elektryczne samochody marek Jeep, Fiat i Alfa Romeo. Seryjna produkcja pierwszego z trzech nowych modeli ma rozpocząć się w drugiej połowie 2022 roku.
We wpisie na Facebooku premier Mateusz Morawiecki zaznaczył, że "nowe możliwości produkcyjne oparte o najnowocześniejsze technologie oznaczają, że w Polsce będą powstawać samochody w pełni elektryczne i hybrydowe". "Przyszłość motoryzacji i polskiej gospodarki tworzą się w naszym kraju. Przyciągamy inwestycje nawet w czasie kryzysu. Mam nadzieję, że to dopiero początek dobrych wiadomości ekonomicznych, jakie przyniesie kolejny rok dla Polski" - napisał szef rządu.
W ocenie wicepremiera, ministra rozwoju, pracy i technologii Jarosława Gowina "elektromobilność to przemysł przyszłości". "Dzięki realizacji inwestycji FCA na Śląsku, nowoczesne pojazdy z napędem elektrycznym i hybrydowym będą pozytywnie wzmacniać pozycję regionu i całego naszego kraju jako lidera elektromobilności" - napisał na Twitterze wicepremier.
Rozbudowa zakładu
Zaplanowane na najbliższe kilka lat przedsięwzięcie dotyczy rozbudowy i modernizacji tyskiego zakładu FCA Poland. Przygotowania już się rozpoczęły.
"Zapowiedziane samochody marek Jeep, Fiat oraz Alfa Romeo to zaawansowane technologicznie modele oparte na nowej koncepcji mobilności. Będą one produkowane, wykorzystując najbardziej zaawansowane systemy napędowe, w tym napęd w pełni elektryczny" - poinformował we wtorek koncern FCA.
- Ta decyzja inwestycyjna, to będzie wielkie wyzwanie dla pracowników oraz managementu. Musimy przyzwyczaić się do myśli, że w tyskiej fabryce FCA będą produkowane nie tylko Fiaty, ale także samochody marki Jeep i Alfa Romeo - powiedziała cytowana w komunikacie dr Henryka Bochniarz, członek Rady Nadzorczej FCA Poland podczas prezentacji nowego projektu.
W skład Grupy FCA wchodzi 13 polskich spółek, które zatrudniają 6,4 tys. osób. W ubiegłym roku aż 74 proc. produkcji polskich spółek FCA, o wartości ponad 12,4 mld zł, znalazło swoich odbiorców poza granicami kraju.
Wsparcie KSSE
KSSE przekazała decyzję o przyznaniu wsparcia dla Grupy FCA. Dotyczy ono stworzenia korzystnych warunków realizacji planowanej inwestycji poprzez zapewnienie FCA możliwości skorzystania z ulg podatkowych w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych. Dokument z decyzją przyjął Sławomir Bekier, dyrektor finansowy i członek zarządu FCA Poland, a symbolicznego przekazania decyzji dokonał dr Janusz Michałek, prezes KSSE, podczas ogłoszenia inwestycji FCA w tyskiej fabryce - napisał koncern w komunikacie.
Ogłoszenie decyzji w tym roku ma także wymiar symboliczny, ponieważ na 2020 r. przypada 100-lecie marki Fiat i obecności Grupy FCA w Polsce. W 1920 r. w Warszawie powstała spółka akcyjna Polski Fiat, a 11 lat później w warszawskich Państwowych Zakładach Inżynierii rozpoczęła się produkcja pierwszych Fiatów na włoskiej licencji. Po wojnie historia marki odrodziła się w 1965 roku w warszawskiej FSO wraz z produkcją nowego samochodu na licencji i osiem lat później w FSM w Bielsku-Białej, gdzie z linii montażowej zjechały pierwsze egzemplarze Fiata 126p. W 1975 r. ruszyła produkcja w zakładzie w Tychach. W 1992 roku Fiat Auto nabył FSM, powołując do życia spółkę Fiat Auto Poland, obecnie Fiat Chrysler Automobiles - Poland.
Fabryka w Tychach
Spółka FCA Poland, do której należy fabryka w Tychach, to największa z 13 spółek Grupy Fiat Chrysler Automobiles w Polsce.
Zakład FCA w Tychach, w którego produkcji dominuje wytwarzany od blisko 13 lat Fiat 500, w ub. roku wyprodukował w sumie 263 176 samochodów, wobec 259 448 w roku 2018 (3728 aut więcej niż rok wcześniej). Tegoroczna produkcja, w związku z trzymiesięcznym przestojem i spadkiem popytu na samochody w efekcie pandemii COVID-19, ma być - według zapowiedzi spółki - znacząco mniejsza.
Izera - polski samochód elektryczny
Z kolei w 2024 roku na rynek ma trafić Izera - polski samochód elektryczny. Auto ma być dostępne finansowo dla przeciętnego Kowalskiego. Prezes spółki ElectroMobility Poland Piotr Zaremba zadeklarował, że pracę dzięki inwestycji ma znaleźć 15 tys. osób: 3 tys. w zakładzie oraz 12 tys. u dostawców i kooperantów.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: FCA Poland