Koncerny motoryzacyjne znalazły sposób, by zaprezentować swoje nowe auta, pomimo odwołania targów w Genewie. Część z wystawców, którzy mieli być w Szwajcarii, zaprezentowała swoje nowe samochody w sieci.
Odwołanie targów w Genewie z powodu szybko rozprzestrzeniającego się koronawirusa SARS-CoV-2 zmusiło koncerny do uruchomienia planów awaryjnych i prób ratowania przynajmniej części działań marketingowych.
Niektórzy wystawcy zdecydowali się na przeniesienie premier swoich samochodów do internetu i konferencje online.
Premiery w internecie
We wtorek BMW zaprezentowało prototyp sportowego sedana i4 z w pełni elektrycznym napędem. Jak zauważyła agencja Bloomberga, sylwetką samochód przypomina modele serii 3.
Niskie zawieszenie i aerodynamiczny kształt nadwozia mają na celu m.in. maksymalizowanie zasięgu. Do sprzedaży i4 ma trafić w 2021 r. wraz z innym flagowym modelem, elektrycznym BMW iNEXT.
Mercedes-Benz zaprezentował natomiast nową Klasę E Limuzyna i Klasę E Kombi. Są to pierwsze pojazdy koncernu ze Stuttgartu z odświeżonej serii modelowej.
Oba warianty pojawią się u europejskich dealerów latem 2020 r.
W kierownicy nowej E Klasy znajdować się będzie mata z czujnikiem rozpoznającym, czy kierowca trzyma dłonie na kierownicy.
Jeśli system wykryje, że przez pewien czas tego nie robi, uruchomi szereg ostrzeżeń, a w razie konieczności aktywuje asystenta awaryjnego hamowania (Emergency Brake Assist).
We wtorek swoją premierę miał również koncept pierwszego w pełni elektrycznego samochodu należącej do francuskiego koncernu Renault marki Dacia.
Model Spring pojawi się w salonach dealerskich w 2021 r. i będzie miał co najmniej 200 km zasięgu na jednym pełnym ładowaniu - zapewnia producent.
Mały, pięciodrzwiowy SUV sylwetką przypomina sprzedawanego w Chinach Renault City K-ZE. Dacia na razie nie ujawniła ceny nowego modelu.
Audi we wtorek zaprezentowało trzy nowe modele: A3 Sportback oraz e-trona Sportback i e-trona S Sportback.
Jak zauważył producent, czwarta generacja kompaktu klasy premium (A3 Sportback) zyskała bardziej sportowy charakter, a ponadto została zdigitalizowana i połączona z siecią.
W Europie A3 Sportback będzie dostępne w trzech wersjach silnikowych. Model będzie można konfigurować od 5 marca, a jego wejściu na rynek towarzyszyć ma sprzedaż specjalnej edycji modelowej A3 Sportback edition one.
W pełni elektryczny e-tron w wersjach Sportback i S Sportback ma zyskać bardziej sportowy wygląd dzięki dachowi opadającemu w tylnej części pod większym niż dotychczas kątem.
Konfigurator dla wersji Sportback został już uruchomiony, natomiast zamówienia na e-trona S Sportback mają ruszyć w 2021 r.
VW we wtorek potwierdził natomiast, że drugi pojazd marki bazujący na platformie MEB otrzyma nazwę ID.4. Kompaktowy elektryczny crossover będzie produkowany w Europie. Trafi zarówno do klientów na Starym Kontynencie, jak w Stanach Zjednoczonych oraz Chinach.
Jak zapewnia producent z Wolfsburga, pierwszy crossover marki budowany na platformie MEB, będzie mieć zasięg do 500 km na jednym pełnym ładowaniu. ID.4 ma trafić do sprzedaży w Europie i USA pod koniec 2020 r.
Platforma MEB, zaprojektowana specjalnie dla samochodów elektrycznych, do 2022 r. ma znaleźć się w łącznie 27 pojazdach Grupy VW (w tym modelach VW, Audi, Skody i Seata).
90. edycja targów, organizowanych przez fundację GIMS oraz centrum kongresowe Palexpo miała się odbyć dniach 2-15 marca.
Samochód roku
Mimo odwołania targów, w poniedziałek za zamkniętymi drzwiami odbyła się również ceremonia "Car of the Year". W tym roku tytuł samochodu roku zdobył Peugeot 208 (281 punktów). Drugie i trzecie miejsce zajęły kolejno Tesla Model 3 (242 punktów) i Porsche Taycan (222 punkty).
Ponadto wyróżniono jeszcze Renault Clio (211 punktów), Forda Pumę (209 punktów), Toyotę Corollę (152 punktów) i BMW serii 1 (133 punktów). W głosowaniu wzięło udział 58 dziennikarzy motoryzacyjnych z 23 europejskich krajów.
W ubiegłym roku w targach motoryzacyjnych w Genewie uczestniczyło 660 tys. osób, szacuje się, że impreza przyniosła dochód w wysokości 200-250 mln franków szwajcarskich. Uczestnicy, którzy kupili bilety na udział w tegorocznej imprezie, otrzymają zwrot poniesionych kosztów. Wystawcy jednak raczej nie mają co liczyć na rekompensaty pieniężne, ponieważ targi odwołane zostały w wyniku siły wyższej.
W tym roku odbyć się miała 90. edycja targów. Rozpoczęcie wydarzenia dla prasy planowano na 2 marca, w okresie od 5 do 15 marca targi miały być otwarte dla pozostałych gości.
Koronawirus uderza w branżę motoryzacyjną
Epidemia koronawirusa skutecznie powstrzymuje Chińczyków przed wizytami w salonach samochodowych. Jak donosił Bloomberg, w pierwszych dwóch tygodniach lutego sprzedaż aut osobowych spadła w Państwie Środka aż o 92 procent.
Pod koniec stycznia największe koncerny motoryzacyjne na świecie poinformowały, że wstrzymują produkcję w swoich fabrykach na terytorium Chin.
Autor: kris / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: mat. prasowe