Ministerstwo Infrastruktury nie planuje przedłużenia koncesji na autostrady A4 i A2. Po wygaśnięciu umów przejdą one w zarząd Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Resort nie zakłada odpłatności za przejazd pojazdów osobowych oraz motocykli tymi odcinkami - przekazał rzecznik prasowy resortu infrastruktury Rafał Jaśkowski.
- W marcu 2027 r. wygaśnie umowa koncesyjna dotycząca A4 Katowice – Kraków. Ministerstwo Infrastruktury nie przewiduje zawierania kolejnej umowy na eksploatację tego odcinka autostrady oraz nie zakłada odpłatności za przejazd pojazdów osobowych oraz motocykli tym odcinkiem - poinformował.
- Umowy koncesyjne dotyczące A2 Świecko – Nowy Tomyśl – Konin wygasną w 2037 r. Po wygaśnięciu tych umów również nie przewiduje się zawierania kolejnych na eksploatację oraz nie zakłada się odpłatności przejazdu pojazdów osobowych oraz motocykli tymi odcinkami. Odcinki zarządzane obecnie przez koncesjonariuszy po wygaśnięciu umów przejdą w zarząd Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad - dodał.
Bezpłatne odcinki dróg w Polsce
Rzecznik przypomniał, że wszystkie drogi ekspresowe w Polsce są darmowe dla pojazdów osobowych i motocykli. Dodatkowo od 1 lipca 2023 r. darmowe są wszystkie odcinki autostrad zarządzanych przez GDDKiA – opłaty zostały zniesione na odcinkach A2 Konin - Stryków, A4 Wrocław - Sośnica.
Bezpłatnie możemy podróżować również na odcinku A1 Gdańsk - Toruń, który od 4 września 2023 r. jest darmowy dla motocykli i pojazdów samochodowych o dwóch osiach.
Zmiany na polskich autostradach
Według danych GDDKiA w Polsce jest ponad 5100 km dróg szybkiego ruchu, w tym 1850 km autostrad. Od 1 lipca 2023 r. nie trzeba płacić za przejazd pojazdem lekkim po autostradach zarządzanych przez GDDKiA, czyli A2 Konin-Stryków i A4 Wrocław-Sośnica.
Płatne są odcinki koncesyjne: Rusocin-Nowa Wieś (A1), Konin-Świecko (A2) i Kraków-Katowice (A4).
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock