Liczba zarejestrowanych elektrycznych samochodów osobowych i hybryd typu plug-in wyniesie 1,48 miliona w 2030 roku, zaś łączna liczba ogólnodostępnych punktów ładowania wzrośnie do tego czasu do niemal 87 tysięcy - szacuje Ministerstwo Klimatu i Środowiska.
MKiŚ poinformował w piątek o zakończeniu konsultacji Krajowych ram polityki w zakresie rozwoju rynku w odniesieniu do paliw alternatywnych w sektorze transportu i rozwoju odpowiedniej infrastruktury.
W dokumencie oszacowano, że łączna liczba zarejestrowanych różnych rodzajów pojazdów elektrycznych wyniesie 375 838 w 2025 r. oraz 1 512 985 w 2030 r. W tym liczba elektrycznych samochodów osobowych (BEV+PHEV) wyniesie 363 483 w 2025 i 1 483 666 w 2030 r.
BEV to skrót od Battery Electric Vehicle - auto wyłącznie elektryczne, nie ma w nim silnika spalinowego. PHEV to z kolei skrót od Plug-in Hybrid Electric Vehicle - hybryda typu plug-in, z możliwością naładowania baterii w domu lub na stacji.
W przyjętych na początku rządów PiS strategicznych dokumentach dotyczących rozwoju elektromobilności zapowiadano milion aut elektrycznych do 2025 r. Eksperci już wtedy nazywali ten cel ambitnym. Obecnie po polskich drogach, według danych Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności, porusza się nieco ponad 136 tysięcy aut z napędem elektrycznym (BEV i PHEV).
Unijne normy dotyczące stacji ładowania
Ministerstwo zwróciło uwagę, że zgodnie z wymogami unijnego rozporządzenia w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR) od końca 2024 r. należy zapewnić, by na każdy zarejestrowany samochód elektryczny o napędzie bateryjnym osobowy i lekki dostawczy przypadało 1,3 kW mocy ładowania zainstalowanej w ogólnodostępnych stacjach ładowania oraz 0,8 kW w przypadku pojazdu hybrydowego typu plug-in.
W dokumencie założono, że w 2025 r. będzie 23 670 ogólnodostępnych punktów ładowania, a w 2030 r. - 86 949. Szacowana zagregowana moc wyjściowa tych punktów to odpowiednio 413 525 i 1 661 736 kW.
Ponadto wzdłuż sieci bazowej do 2025 r. powinny powstać strefy szybkich stacji ładowania o mocy 400 kW oddalone od siebie o maksymalnie 60 km, z przynajmniej jednym punktem ładowania o mocy 150 kW dla pojazdów lekkich.
Do 2027 r. mają powstać stacje ładowania o mocy co najmniej 600 kW, z przynajmniej dwoma punktami ładowania o mocy 150 kW, w każdym kierunku podróży.
Stopniowa dezaktualizacja ustawy o elektromobilności
Resort zauważył jednocześnie, że z uwagi na dynamiczny rozwój elektromobilności oraz coraz szersze wykorzystanie paliw alternatywnych w sektorze transportu, a także wprowadzenie kolejnych przepisów na poziomie UE, rozwiązania ujęte w ustawie o elektromobilności ulegają stopniowej dezaktualizacji.
"Planowane jest przyjęcie nowej regulacji stanowiącej kontynuację koncepcji dotyczących funkcjonowania i rozwoju elektromobilności oraz paliw alternatywnych w Polsce, wynikających obecnie z ustawy o elektromobilności, przy jednoczesnym zachowaniu spójności z przepisami unijnymi w związku z wejściem w życie przepisów AFIR" - pokreślono.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock