Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad otworzyła oferty w przetargu na budowę odcinka drogi ekspresowej S7. Chodzi o blisko 19-kilometrowy fragment od granicy województwa świętokrzyskiego i małopolskiego do węzła Miechów.
Oferty złożyło ośmiu wykonawców.
Najtańsza z nich opiewa na blisko 753 miliony złotych i została złożona przez Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor. Kolejna jest oferta chińskiej firmy China State Construction Engineering Corporation za prawie 780 milionów złotych. Najdroższą propozycję przedstawił Budimex z ceną prawie 1,056 miliarda złotych.
- Oferty zostały otwarte we wtorek i teraz rozpocznie się ich sprawdzanie, by wyłonić najkorzystniejszą - zaznaczyła rzeczniczka krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Iwona Mikrut.
S7 Moczydło - Miechów
Fragment, którego dotyczy przetarg, jest częścią jednego z trzech odcinków, na jakie podzielono budowę drogi ekspresowej S7 od Krakowa do granicy województwa świętokrzyskiego.
Odcinek ten, od granicy woj. świętokrzyskiego do Szczepanowic (bez węzła Szczepanowice), z powodu protestów mieszkańców wsi Poradów w powiecie miechowskim ma uchyloną decyzję środowiskową dla fragmentu trasy projektowanego w rejonie ich miejscowości. Dlatego w ramach tego odcinka wyodrębniono dwa etapy - na etap Moczydło (granica województwa świętokrzyskiego) - węzeł Miechów (z węzłem). Inwestycja ta ma już decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, wydaną przez wojewodę małopolskiego. Z kolei etap oprotestowany został wyłączony i będzie musiał uzyskać nową decyzję. Zadaniem wykonawcy odcinka Moczydło - węzeł Miechów będzie dokończenie projektu dwujezdniowej drogi ekspresowej o długości około 18,7 kilometra. Powstaną dwa węzły drogowe: Książ i Miechów, 24 obiekty inżynierskie, w tym estakada o długości ponad 600 metrów, która będzie pełniła także funkcję przejścia dla zwierząt.
Według założeń GDDKiA prace projektowe i roboty wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie dla odcinka Moczydło - węzeł Miechów powinny zostać ukończone w terminie nie dłuższym niż 31 miesięcy od daty zawarcia umowy. Do czasu realizacji robót nie wlicza się okresów zimowych, czyli od 15 grudnia do 15 marca.
Trzy części
Prawie 56-kilometrowy odcinek S7 od granicy województwa świętokrzyskiego do węzła Igołomska w Krakowie został podzielony na trzy części realizacyjne:
- odcinek od granicy województwa świętokrzyskiego do węzła Szczepanowice (bez węzła) - długość około 23 kilometry,
- odcinek węzeł Szczepanowice (z węzłem) do węzła Widoma (z węzłem) - długość około 14 kilometrów,
- odcinek węzeł Widoma (bez węzła) do granic Krakowa (z włączeniem do węzła Igołomska) - długość około 18 kilometrów. Najbardziej zaawansowany jest odcinek od węzła Szczepanowice do węzła Widoma, którego budowa rozpoczęła się jesienią zeszłego roku. Zgodnie z umową podpisaną przez GDDKiA w styczniu 2018 roku odcinek buduje portugalska firma Mota-Engil Central Europe. Koszt inwestycji wyniesie ponad 508 milionów złotych. Termin zakończenia inwestycji, zapisany w umowie, to pierwszy kwartał 2021 roku. Odcinek od węzła Widoma do granic Krakowa ma wybranego wykonawcę. We wrześniu zeszłego roku GDDKiA podpisała umowę w tej sprawie z włoską firmą Salini Impregilo. Koszt tej inwestycji przekroczy 1,072 miliarda złotych. Zadanie ma zostać wykonane w ciągu 34 miesięcy od daty zawarcia umowy. Droga krajowa nr 7 (na niektórych odcinkach S7) jest jednym z najważniejszych szlaków komunikacyjnych w Polsce przebiegającym od Gdańska do Rabki-Zdroju. Ma około 720 kilometrów długości. Nową trasę w większości zlokalizowano w miejscu istniejącej drogi krajowej numer 7, czyli w korytarzu trasy europejskiej E-77. Droga połączy aglomerację trójmiejską, warszawską i krakowską.
Autor: mb / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: GDDKiA