Praca sezonowa to praca trwająca nie dłużej niż dziewięć miesięcy, wykonywana w określonych w rozporządzeniu Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 8 grudnia 2017 r. sektorach gospodarki. Legalnie wykonywana praca sezonowa, zarówno w kraju, jak i za granicą (w krajach Unii Europejskiej), wlicza się do emerytury. Wyjaśniamy, co warto wiedzieć przed podjęciem pracy sezonowej.
● Praca sezonowa najczęściej dotyczy pracy w gastronomii, rolnictwie, turystyce, budownictwie. ● Praca sezonowa w krajach Unii Europejskiej, jeśli pracodawca odprowadzał składki na ubezpieczeniowe, wlicza się do emerytury. ● Aby udokumentować pracę sezonową za granicą do emerytury, należy złożyć w ZUS-ie świadectwo pracy. ● Zatrudnienie obcokrajowca do pracy sezonowej w Polsce wymaga uzyskania odpowiedniego zezwolenia.
Praca sezonowa - definicja
Praca sezonowa to praca wykonywania nie dłużej niż przez dziewięć miesięcy w roku. Rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 8 grudnia 2017 r. reguluje rodzaje działalności uznane za sezonowe. Praca sezonowa dotyczy tych sektorów gospodarki, w których występuje potrzeba zatrudniania sezonowo pracowników. Są to takie branże jak gastronomiczna, ogrodnictwo, hotelarstwo, turystyka i rolnictwo.
Praca sezonowa może być wykonywana za granicą lub w Polsce. Najczęściej dotyczy takiej działalności jak:
● zbiór warzyw i owoców, ● hodowla zwierząt, ● prace remontowo-budowlane, ● usługi gastronomiczne, ● usługi turystyczne.
Jak znaleźć pracę sezonową?
Szukając pracy sezonowej, trzeba dokładnie sprawdzić wiarygodność ogłoszeniodawcy. By uniknąć przykrych niespodzianek, trzeba sprawdzić, czy pośrednik ma odpowiednie uprawnienia i jest wpisany do Krajowego Rejestru Agencji Zatrudnienia. Można to zrobić na stronie kraz.praca.gov.pl.
Praca sezonowa - jaka umowa?
Zapisy prawne nie regulują rodzaju umowy, którą podpisuje się przy podjęciu pracy sezonowej. Zależy to od rodzaju i warunków pracy. Umowa w pracy sezonowej może więc być umową o pracę na czas określony, umową zlecenie lub umowa o dzieło (czyli umowami cywilnoprawnymi) lub umową o pracę tymczasową.
Praca sezonowa - o czym pamiętać?
Przed podpisaniem umowy o pracę sezonową trzeba zapoznać się z warunkami oferowanymi przez pośrednika. Zapytać o ubezpieczenie zdrowotne, urlopy, wynagrodzenie za nadgodziny, zakwaterowanie itp. Niepokój powinno wzbudzić żądanie wpłacenia kaucji czy innej opłaty zapisowej. Legalnie działający pośrednik nie ma prawa żądać takiej wpłaty.
Aby uniknąć problemów w sytuacji, gdy po przyjeździe na miejsce wykonywania pracy sezonowej okaże się, że pracy nie ma, warto upewnić się, że w umowie jest zapis o odpowiedzialności cywilnej pośrednika. Jest wtedy zobowiązany do zwrotu poniesionych przez niedoszłego pracownika kosztów.
Czy praca sezonowa liczy się do emerytury?
Legalna praca sezonowa, nawet jeśli trwała krótko, ale była wykonywana w krajach członkowskich Unii Europejskiej, liczy się do emerytury. Podobnie praca sezonowa wykonywana w Polsce.
Jak udokumentować pracę za granicą do emerytury?
Aby udokumentować legalną pracę za granicą, żeby liczyła się do emerytury, należy dostarczyć do ZUS-u świadectwo pracy z zagranicy z dowodem, że pracodawca odprowadzał za nas składki. Jeśli nie posiadamy świadectwa pracy, możemy dostarczyć do ZUS-u:
● umowę o pracę, ● wyciąg z konta z wynagrodzeniem od zagranicznego pracodawcy, ● formularz ZUS Rp-1E, ● formularz unijny E-207 (zawiera historię ubezpieczenia), ● zaświadczenie o odprowadzanych składkach ubezpieczeniowych z zagranicznego miejsce pracy.
Na stronie zus.pl dostępne są potrzebne formularze.
Praca sezonowa a podatek dochodowy
Dochód uzyskany z pracy sezonowej wymaga odprowadzania podatku dochodowego. Dochód z pracy sezonowej wykazuje się w zeznaniu podatkowym. Wyjątkiem jest sytuacja, w której dochód otrzymany jest ze zbioru dziko rosnących roślin i grzybów. Ten jest zwolniony z podatku dochodowego.
Praca sezonowa za granicą również podlega obowiązkowi podatkowemu. Przed wyjazdem do pracy za granicę należy sprawdzić na stronie finanse.mf.gov.pl, czy Polska ma z danym państwem zawartą dwustronną umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania. Jeśli nie, pracownik sezonowy będzie musiał płacić podatek zarówno w kraju wykonywania pracy sezonowej, jak i w Polsce.
Przeczytaj także: Zmiany w uldze abolicyjnej. Kto odda więcej fiskusowi?
Zezwolenie na pracę sezonową
Chcąc zatrudnić obcokrajowca do pracy sezonowej w Polsce, trzeba uzyskać dla niego zezwolenie na pracę sezonową (typ S). Zezwolenie można uzyskać osobiście w powiatowym urzędzie pracy, listownie lub przez internet przez portal praca.gov.pl.
Do wniosku o zezwolenie na pracę sezonową dla obcokrajowca należy dołączyć kopie dokumentów potwierdzających tożsamość swoją i cudzoziemca oraz oryginały pozostałych dokumentów lub odpisy poświadczone za zgodność z oryginałem przez notariusza albo pełnomocnika (adwokata, radcę prawnego, rzecznika patentowego, doradcę podatkowego).
Składając wniosek przez internet, załącza się skany dokumentów. Dokumenty w języku obcym (oprócz dowodów osobistych i dokumentów podróży), składa się wraz z ich tłumaczeniem uwierzytelnionym na język polski. Kompletna lista dokumentów potrzebnych do uzyskania zezwolenia na pracę sezonową obcokrajowca znajduje się na stronie biznes.gov.pl.
Źródła:
1. Rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 8 grudnia 2017 r. w sprawie podklas działalności według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD), w których wydawane są zezwolenia na pracę sezonową cudzoziemca. https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20170002348 2. biznes.gov.pl 3. gov.pl 4. zus.pl
Źródło: TVN24 Biznes
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock