Stosunki między Moskwą a Pekinem są coraz lepsze - pisze “The Moscow Times” i wymienia listę wpsólnych inicjatyw obu potęg.
- Rosja i Chiny stają się obecnie już nie tylko sąsiadami, ale też głęboko zintegrowanymi krajami - podkreślił podczas wtorkowej wizyty w Hangzhou rosyjski wicepremier Dmitrij Rogozin.
Do zwiększenia współpracy z Chinami zmusiły Rosję zachodnie sankcje. W maju ubiegłego roku, po prawie 10 latach negocjacji Rosja i Chiny podpisały 30-letni kontrakt gazowy oraz serię umów handlowych. “The Moscow Times” przeanalizował cztery największe projekty technologiczne Chin i Rosji.
Zmodernizowany śmigłowiec Mi-26
W czerwcu Rogozin poinformował, że Rosja i Chiny rozmawiają na temat wspólnej modernizacji rosyjskiego śmigłowca Mi-26. - Nowy śmigłowiec będzie lżejszą wersją ciężkiego śmigłowca transportowego, ale będzie też w stanie przewozić ładunek o wadze 15 ton - podkreślił Rogozin w rozmowie z agencją RIA Novosti. We wtorek wicepremier zaznaczył, że ostateczne decyzja ws. helikoptera zostanie podpisana w maju. Maszyna ma być używana głównie przez Chiny, ale może zostać wdrożona także do rosyjskich sił powietrznych - czytamy.
Rosyjsko-chińska baza księżycowa
Rogozin poinformował także, że obydwa kraje aktywnie pracują nad decyzją dotyczącą badań księżycowych, a także współpracy między rosyjskim systemem GLONASS i chińskim BeiDou. - Dyskutujemy zaangażowanie Chin jako partnera w tworzeniu stacji księżycowej - podkreślił Rogozin, cytowany przez TASS. Jak pisze “The Moscow Times”, plany ekspansji księżycowej nakreślonej przez rosyjską agencję kosmiczną Roskosmos wyciekły do mediów w grudniu ubiegłego roku. Zakładają one wydanie na ten cel ponad 240 mld dolarów do 2050 roku.
System rakiet S-400
W kwietniu Rosja zgodziła się sprzedać Chinom - jako pierwszemu krajowi - system przeciwlotniczy S-400. Jak czytamy, to znak, że Moskwa przezwyciężyła strach przez Pekinem i tym, że Chiny po prostu skopiują rosyjską technologię.
Porozumienie zostało ogłoszone w kwietniu przez Anatolija Isaikina, szefa rosyjskiej państwowej firmy eksportowej Rosoboronexport. Na pomocy umowy Chiny mają otrzymać od czterech do sześciu systemów S-400, o łącznej wartości ok. 3 mld dolarów.
Samolot pasażerski
W zeszłym roku rosyjska firma United Aircraft Corporation ogłosiła, że planuje budowę długodystansowego, szerokokadłubowego samolotu we współpracy z chińską Commercial Aircraft Corporation. Pod koniec marca szef UAC poinformował, że maszyna wejdzie do seryjnej produkcji w 2025 roku i będzie mogła przewieźć od 250 do 280 pasażerów. Jego zdaniem projekt będzie kosztował 13 mld dolarów.
Autor: mn/bgr / Źródło: The Moscow Times
Źródło zdjęcia głównego: mil.ru