Amazon chce radykalnie zmienić sposób, w jaki traktuje swoich pracowników. Ma w tym pomóc nowy program pilotażowy uruchomiony przez giganta e-handlu. Firma walczy o odzyskanie reputacji po tym, jak rok temu dziennikarze "New York Timesa" ukazali ją jako bezduszne miejsce pracy i oskarżyli o brak szacunku dla pracowników. Na warunki zatrudnienia skarżyli się także Polacy.
Według portalu GeekWire Amazon w ramach programu pilotażowego, planuje wprowadzić niepełny czas pracy dla wybranych pracowników (w tym menedżerów), ale z zachowaniem pełnych benefitów.
Talenty uciekną?
Inicjatywa przychodzi w momencie, w którym wiele firm IT oferuje swoim pracownikom duże korzyści i elastyczny czas pracy. Amazon znalazł się w związku z tym pod presją i obawia się, że nie będzie mógł konkurować z innymi przedsiębiorstwami w walce o największe talenty w branży. Osoby biorące udział w programie będą pracować w godzinach 10-14 od poniedziałku do czwartku. W pozostałe dni tygodnia godziny pracy będą elastyczne. Pracownicy otrzymają dokładnie takie same benefity jak zatrudnieni na pełny etat.
Szczegóły programu mają zostać omówione w przyszłym tygodniu na specjalnym spotkaniu. Amazon podkreślił, że ma nadzieję na stworzenie środowiska pracy, które jest "dopasowane do zmniejszonego harmonogramu, ale które wciąż będzie sprzyjało sukcesowi i zawodowemu rozwojowi".
Spadek reputacji
Amazon chce zmienić swój wizerunek, bo na firmę wielokrotne spadała krytyka za warunki pracy, jakie w niej panują. Czarę goryczy przelał artykuł, który ukazał się w sierpniu ub. roku w gazecie "New York Times". Z dziennikarskiego śledztwa wyjawia się bardzo ponury i przygnębiający obraz. Praca cztery dni z rzędu bez snu, lekceważenie osobistych problemów (kobiecie z rakiem piersi nakazano poprawę wydajności, podobnie jak innej, która właśnie urodziła martwe dziecko), częsty płacz pracowników, ciągłe monitorowanie - tak według amerykańskiego dziennika wygląda praca w Amazonie.
Strajki w Europie
W niemieckich oddziałach Amazona wielokrotnie dochodziło do strajków. Pracownicy domagali się podwyżek płac i lepszych warunków pracy. Skarżyli się na wyznaczanie zbyt krótkich terminów realizacji zadań, skrajną presję na zwiększanie wydajności oraz złe zasady dotyczące organizacji pracy i przysługujących im przerw. Na pracę w firmie skarżyli się też Polacy, którzy w ub. roku protestowali przed centrami logistycznymi firmy w Sadach koło Poznania i Bielanach Wrocławskich.
Amazon to amerykańska spółka z siedzibą w Seattle, która prowadzi największą na świecie sieć sprzedaży wysyłkowej. Jest jednym z pionierów w sprzedaży przez internet. Swoją działalność rozpoczęła w 1994 r. Od sierpnia 2013 r. Amazon jest również internetowym domem aukcyjnym.
Tak strajkowali pracownicy Amazona w Niemczech:
Autor: ToL//km / Źródło: Fortune, tvn24.pl