Od początku lockdownu w Niemczech zamknięta pozostaje większość sklepów. Wyjątki dotyczą sklepów spożywczych i aptek. Zgodnie z najnowszymi rządowymi decyzjami handel detaliczny do 28 marca pozostanie ograniczony, jednak będą od tego wyjątki: zakupy po wcześniejszej rejestracji.
Niemiecki rząd zdecydował, że księgarnie, kwiaciarnie i targi ogrodnicze będą mogły być ponownie otwierane od 8 marca. W pozostałych sklepach będzie można skorzystać z umówionych zakupów pod nazwą Click & Meet, jeśli w danym kraju związkowym 7-dniowa zachorowalność na koronawirusa jest mniejsza niż 100 nowych zakażeń na 100 000 osób. Według Instytutu Roberta Kocha (RKI) to kryterium jest obecnie spełniane przez wszystkie kraje związkowe z wyjątkiem Turyngii.
Umów się na wizytę w sklepie
Metoda Click & Meet jest rozwinięciem koncepcji Click & Collect, która była już dostępna w wielu sklepach w ciągu ostatnich kilku tygodni. Do tej pory klienci mogli zamawiać towary online lub telefonicznie, a następnie odbierać je na miejscu. Robiący zakupy typu Click & Meet będą mieli dodatkowo możliwość rozejrzenia się po sklepie i przymierzenia np. ubrań lub butów.
Klienci muszą najpierw umówić się na wizytę w sklepie online lub telefonicznie. Sklepy są zobowiązane do rejestrowania danych kontaktowych klienta, aby służby zdrowia mogły podjąć działania w przypadku infekcji koronawirusa. Czas zakupów jest ograniczony.
Na zakupy mogą przyjść tylko osoby z jednego gospodarstwa domowego. Klienci muszą nosić maseczkę medyczną. Ponadto należy przestrzegać zasad dotyczących odległości. Sklepy mogą obsługiwać jednego klienta na 40 metrach kwadratowych powierzchni handlowej.
Kraje związkowe ze stabilną 7-dniową zapadalnością wynoszącą mniej niż 50 nowych infekcji na 100 000 mieszkańców mają możliwość całkowitego otwarcia punktów sprzedaży detalicznej, aczkolwiek z ograniczoną liczbą klientów. Obecnie tylko w Szlezwiku-Holsztynie i Nadrenii-Palatynacie 7-dniowa zapadalność wynosi nieco poniżej 50.
"Katastrofa dla sektora handlu detalicznego"
Dyrektor zarządzający stowarzyszenia handlu detalicznego (HDE) Stefan Genth uważa, że możliwość robienia zakupów po wcześniejszym umówieniu się większości sklepów nie pomoże, bo z reguły koszty osobowe i operacyjne są wyższe niż zyski ze sprzedaży. - Wyniki szczytu to katastrofa dla sektora handlu detalicznego – stwierdził.
Kanclerz Angela Merkel i premierzy krajów związkowych podjęli w środę decyzję o przedłużeniu lockdownu w Niemczech do 28 marca. Zarazem przedstawiono kilka opcji poluzowań restrykcji w zależności od rozwoju sytuacji.
Najnowsze ustalenia w sprawie dalszych działań w ramach walki z epidemią COVID-19 spotkały się z krytyką opozycji oraz biznesu. Twardy lockdown w Niemczech trwa od połowy grudnia.
Źródło: PAP