Dwie zagraniczne marki odzieżowe opuszczają Polskę. Z końcem stycznia swoją działalność nad Wisłą zakończyły sklepy American Eagle Outfitters. Podobną drogą podąża Mothercare.
Mothercare to brytyjski producent produktów dla dzieci i rodziców, który należy do Grupy Alshaya. Obecnie posiada ponad 1200 sklepów w 54 krajach.
W Polsce mowa jest o kilkunastu sklepach w centrach handlowych w Bydgoszczy, Gdyni, Krakowie, Poznaniu, Wrocławiu oraz Warszawie. Większość z nich jest opartych na systemie franczyzowym.
Zamknięte sklepy
Jak poinformował jednak portal Retailnet.pl, polski oddział Grupy Alshaya stracił licencję na prowadzenie marki na naszym rynku, co w konsekwencji doprowadzi do tego, że sklepy franczyzowe zostaną zamknięte.
Grupa Alshaya już wystosowała pismo do wszystkich swoich franczyzobiorców, w którym poinformowała o nieprzedłużeniu licencji.
Tylko w styczniu zamknięto punkty w Galerii Mokotów oraz Arkadii.
Jak wskazuje Marcin Rzepka, partner PRM Consulting&Reasearch, rynek odzieży dla dzieci robi się coraz bardziej konkurencyjny.
- Dyskonty odzieżowe, zwłaszcza Pepco bardzo mocno działają. Również dyskonty tradycyjne typu Biedronka, czy Lidl do swojej oferty wprowadzały odzież dla dzieci. Segment robi się coraz bardziej konkurencyjny - ocenia ekspert, jednocześnie wskazując na działania Smyka, który "próbuje coraz bardziej balansować swoją ofertę pomiędzy zabawkami a odzieżą dla dzieci". Jak przypomina Rzepka niedawno na działalność internetową przeniosły się sklepy Endo.
- Jeżeli chodzi o Mothercare ich problem nie był do końca dostosowany do zasobności portfeli polskich klientów i do tego jak jest zdefiniowany rynek w Polsce - wskazuje Rzepka.
Amerykanie rezygnują
W poprzednim miesiącu swoje sklepy w Polsce zamknęła również inna marka z portfolio Alshaya - American Eagle Outfitters.
Amerykańska marka odzieżowa posiadała w Polsce dwa sklepy - obydwa w Warszawie: w Galerii Mokotów oraz CH Arkadia.
- Ich wejście było na ograniczoną skalę. Nie byli wystarczająco cierpliwi do polskiego rynku. Strategia była źle przygotowana - ocenia Rzepka.
- Wybrali sobie jedne z lepszych centrów handlowych w Polsce. Może za bardzo byli przekonani, że to im gwarantuje sukces. Na ich półce cenowej w Polsce jest duża konkurencja - dodaje.
Topowe marki
Alshaya Poland sp. z o.o. jest częścią międzynarodowej firmy franchisingowej Alshaya Group, której główna siedziba znajduje się w Kuwejcie. W Polsce oprócz Mothercare oraz AEO, firma ma w portfelu m.in. takie marki jak: The Body Shop, MAC, TOPSHOP, Dorothy Perkins, Victoria's Secret czy Bath & Body Works.
Przedstawiciele firmy do tej pory nie odpowiedzieli nam na przesłane do nich pytania.
Autor: mb / Źródło: tvn24bis.pl, Retailnet.pl
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock